Wordt de binnenstad alleen maar drukker door de zelfrijdende auto?


Reputatie 4


De zelfrijdende auto wordt vaak als oplossing van verkeersdrukte in de steden genoemd. Uit nieuw onderzoek van het World Economic Forum en de Boston Consulting Group blijkt dat dat niet per se zo hoeft te zijn. Autonome voertuigen kunnen zelfs bijdragen aan verkeersopstoppingen. Hoe zit dat?

Met simulaties onderzochten het World Economic Forum en de Boston Consulting Group hoe de doorstroming van het verkeer in Boston zou worden beïnvloed door steeds meer autonome voertuigen in dat verkeer. De conclusie van de onderzoekers was dat het verkeer door deze ontwikkeling met 5,5 procent toeneemt in de binnenstad. Het totale aantal voertuigen neemt misschien af, maar de verwachting is dat steeds meer mensen die nu nog met het openbaar vervoer reizen, straks voor hun individuele vervoersmiddel zullen kiezen. Daarmee neemt de verkeersdrukte in stadscentra toe.

Omringende gebieden en buitenwijken laten juist zien dat de hoeveelheid voertuigen in het verkeer wel afneemt. Bovendien kan een stad als Boston straks met bijna de helft minder voertuigen toe. De drukte op de weg kan bovendien alsnog worden bestreden door parkeerplaatsen om te vormen tot carpoolplekken waar mensen goedkoop kunnen in- en uitstappen in (gedeeld) autonoom vervoer.
Maar Nederlandse steden zijn anders qua infrastructuur, zeker de oude stadscentra. Wellicht gelden hier andere kansen en obstakels en is het tijd voor een voorspellende simulatie in eigen land?

2 reacties

Reputatie 2
De meeste binnensteden in Nederland zullen autoluw worden als gevolg van milieunormen, een noodzaak om meer openbare ruimte voor voetgangers (en fietsers) en voor verkeersveiligheid. Ik denk zeker dat het tijd is voor een voorspellende simulatie gezien de opkomst van deelauto-systemen en de specifieke kenmerken van oude stadscentra. Ik ben benieuwd welke (overheids-) organisatie als eerste deze handschoen oppakt!
Reputatie 2
Oude stadscentra zijn zeker een uitdaging. Respect voor degene die het algoritme voor de Amsterdamse grachten sluitend krijgt 😬. Meer verkeer zie ik overigens niet per se als probleem wanneer de betreffende voertuigen emissie-vrij zijn en het een betere doorstroming oplevert.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen