Wordt de binnenstad alleen maar drukker door de zelfrijdende auto?

  • 15 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 121 Bekeken

Reputatie 4


De zelfrijdende auto wordt vaak als oplossing van verkeersdrukte in de steden genoemd. Uit nieuw onderzoek van het World Economic Forum en de Boston Consulting Group blijkt dat dat niet per se zo hoeft te zijn. Autonome voertuigen kunnen zelfs bijdragen aan verkeersopstoppingen. Hoe zit dat?

Met simulaties onderzochten het World Economic Forum en de Boston Consulting Group hoe de doorstroming van het verkeer in Boston zou worden beïnvloed door steeds meer autonome voertuigen in dat verkeer. De conclusie van de onderzoekers was dat het verkeer door deze ontwikkeling met 5,5 procent toeneemt in de binnenstad. Het totale aantal voertuigen neemt misschien af, maar de verwachting is dat steeds meer mensen die nu nog met het openbaar vervoer reizen, straks voor hun individuele vervoersmiddel zullen kiezen. Daarmee neemt de verkeersdrukte in stadscentra toe.

Omringende gebieden en buitenwijken laten juist zien dat de hoeveelheid voertuigen in het verkeer wel afneemt. Bovendien kan een stad als Boston straks met bijna de helft minder voertuigen toe. De drukte op de weg kan bovendien alsnog worden bestreden door parkeerplaatsen om te vormen tot carpoolplekken waar mensen goedkoop kunnen in- en uitstappen in (gedeeld) autonoom vervoer.
Maar Nederlandse steden zijn anders qua infrastructuur, zeker de oude stadscentra. Wellicht gelden hier andere kansen en obstakels en is het tijd voor een voorspellende simulatie in eigen land?

6 reacties

Reputatie 2
De meeste binnensteden in Nederland zullen autoluw worden als gevolg van milieunormen, een noodzaak om meer openbare ruimte voor voetgangers (en fietsers) en voor verkeersveiligheid. Ik denk zeker dat het tijd is voor een voorspellende simulatie gezien de opkomst van deelauto-systemen en de specifieke kenmerken van oude stadscentra. Ik ben benieuwd welke (overheids-) organisatie als eerste deze handschoen oppakt!
Reputatie 2
Oude stadscentra zijn zeker een uitdaging. Respect voor degene die het algoritme voor de Amsterdamse grachten sluitend krijgt 😬. Meer verkeer zie ik overigens niet per se als probleem wanneer de betreffende voertuigen emissie-vrij zijn en het een betere doorstroming oplevert.
Reputatie 1
Verkeersdrukte is een begrip dat gaat verouderen.
Net als de stank van paardestront in de stad

Met een routeplanner die de actuele congestieplekken kent, en je er zo veel mogelijk omheen leidt, kun je toch ontspannen op de goede plek komen.
Parkeren is het probleem.
Ik neem daarom vaak een fiets mee, voor bestemmingen in het stadscentrum
Reputatie 1
Badge +1
De fiets pakken is altijd een slimme oplossing, Henk. Toch kun je je afvragen of stadsdrukte ooit verdwijnt. Ja, we gaan straks slimmer onze routes kiezen wat de doorstroom ongetwijfeld verbetert. Maar het kan bestuurders ook ontmoedigen om voor het OV of de fiets te kiezen. Als we de stad echt minder druk willen maken, moeten we ons ook focussen op bijvoorbeeld MaaS-concepten of het verbeteren van het OV.
Reputatie 1
Klopt Lisa
Maar ik bedoelde wat anders
Als we steeds betere routeplanners krijgen, die ons, of de automatische piloot, langs of desnoods door de drukte leidt, maar wel met voorspelbare reistijd, dan hebben we een manier om om te gaan met, die drukte.
Dat is dan geen drukte meer, maar reistijd, en een fact of life.
En je hoeft dan niet steeds over te stappen op een ander deel van het MAAS aanbod.

Dus ik denk dat "drukte" verdwijnt met de zelfrijdende auto

Je zit dan in je autopilot auto, gewoon ander werk te doen dan autorijden.
Nu is het nog niet zo ver, maar naarmate de routeplanners steeds beter worden, daalt de stress van verkeersdrukte.

Onlangs moest in aan de andere kant van Utrecht zijn.
Mijn routeplanner stond echter op "korste route"
Zo kwam ik bijna dwars door het centrum van de stad, rustige smalle straatjes, met fiets tempo, aan de andere kant van de stad.
Op een gegeven moment heb ik wel zelf de gewone hoofdwegen in de stad gekozen, want echt opschieten was het niet, en de kaart van de routeplanner was ook niet op de hoogte van alle eenrichtingverkeer in die smalle straatjes.
Maar het was een grotendeels ontspannen ontdekkingsreis.
Met regelmatig de constatering, "ja hier heb ik ook gefietst"
Reputatie 1
Badge +1
We hebben inderdaad net even een andere opvatting over drukte. Dat we - als we straks autonoom rijden - minder stress ervaren van ander verkeer, ben ik met je eens. Het punt dat ik vooral probeerde te maken is dat optimalisatie van verkeersdoorstroom vaak leidt tot verkeerstoename.

Voeg een extra rijbaan toe aan een snelweg en de drukte zal niet afnemen, maar hetzelfde blijven - of zelfs toenemen. Vaak geldt: hoe meer asfalt, hoe meer drukte (zie ook het artikel onderaan). Je maakt, door de rij-ervaring te verbeteren, namelijk letterlijk de weg vrij voor mensen die eerst bijvoorbeeld het ov gebruikten.
Natuurlijk is dit ergens appels met peren vergelijken, dus we kunnen niet met zekerheid zeggen dat zelfrijdend vervoer hetzelfde effect zal meebrengen, maar dat neemt niet weg dat we hier wel waakzaam voor moeten zijn. Ik denk daarom dat we verder moeten kijken dan het negatieve aspect van de rij-ervaring wegnemen, om echt het probleem op te lossen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/09/nrc-checkt-meer-rijstroken-beste-bestrijding-fileleed-a3966577

Reageer