Volgend jaar handen van het stuur?

  • 15 augustus 2019
  • 1 reactie
  • 121 Bekeken

Reputatie 4

Auto’s met ADAS worden steeds normaler, maar het is nog altijd verplicht om continu de handen aan het stuur te houden. Vanaf volgend jaar kunnen we volgens het Duitse ministerie van Verkeer
het stuur loslaten in de file.

“Op dit moment worden op internationaal niveau de eisen voor de veilige werking van automatische rijstrookbewaking opgesteld‘’, vertelde een woordvoerder van het Duitse ministerie van Verkeer aan tijdschrift Auto Motor und Sport. Niet alleen in Duitsland, maar ook in alle landen van de Europese Unie kunnen we hier volgens hem gebruik van maken.

Veel auto’s kunnen technisch gezien al zelfrijdend de snelweg op. Ze maken bijvoorbeeld gebruik van automatisch afstand houden of netjes in de rijstrook blijven. Bij gebruik van de systemen moeten de handen echter wel continu aan het stuur. Sensoren in het stuur controleren dat en wie toch loslaat krijgt een waarschuwing van de auto, uiteindelijk gevolgd door uitschakeling van het systeem. Nieuwe regelgeving van de Europese Unie gaat het volgend jaar dus mogelijk maken om in de file wél de handen van het stuur te houden. Maar alleen op de snelweg. Ook moet de bestuurder te allen tijden kunnen ingrijpen. Je mail checken zit er dus niet in.

Wanneer we concreet met losse handen kunnen rijden? Volgens de woordvoerder is de nieuwe regelgeving in maart 2020 gereed. Autofabrikanten hebben dan nog een paar maanden nodig om de software af te stemmen op deze nieuwe regelgeving. Tot die tijd is het absoluut niet toegestaan om de handen van het stuur te houden.

Stel jouw auto is in theorie klaar om autonoom te rijden, ga jij hier dan gebruik van maken als het mag?

Foto: Tesla

1 reactie

Reputatie 2
"Stel jouw auto is in theorie klaar om autonoom te rijden, ga jij hier dan gebruik van maken als het mag?"

Dat ligt eraan wat je met de term "autonoom" bedoeld. Autonoom wil zeggen dat er geen tussenkomst meer is van een bestuurder, ook niet als het systeem een fout maakt. SAE-level 5 wil zeggen dat ook de foutoplossing door het voertuig gemaakt kan worden.

Wat je waarschijnlijk bedoeld is dat we nu aan de vooravond van SAE-level 3 zitten: een voertuig dat in zeer specifieke situaties (zoals een snelweg, bij goede verkeers- en omgevingscondities) zowel de longitudinale en de laterale voertuigbeweging doet, alsmede de zogenaamde Object and Event Detection and Reaction. Alleen als het voertuig erom vraagt, moet je als bestuurder ingrijpen en zelf rijden. En je moet zelf rijden in alle andere verkeerssituaties (woonwijk, stad, etc.).

Dit betreft dan 'voertuigautomatisering' in plaats van 'assistentie' of 'autonomie'. De Tesla's van vandaag zijn nog op level 2. Ze hebben wellicht de techniek voor level 3, maar wetgeving voorkomt dat ze dat mogen activeren. Gelukkig maar, want ik denk dat de automobilist nog wel wat moet leren voor deze transitiefase voordat we uiteindelijk bij level 5 uitkomen. Er zijn specialisten op dit vlak die beweren dat we de levels 3 en 4 niet moeten toestaan, en gewoon moeten wachten totdat we klaar zijn voor level 5.

Reageer