TNO: wagenziekte neemt fors toe bij komst zelfrijdende auto

  • 11 juli 2018
  • 3 reacties
  • 110 Bekeken

Reputatie 4


Bijna de helft van de mensen is gevoelig voor wagenziekte, toch besteedden autofabrikanten tot voor kort niet veel aandacht aan deze bijwerking van (lange) autoritten. De zelfrijdende auto brengt daar verandering in, deze dwingt autofabrikanten na te denken over een oplossing.

TNO schat namelijk in dat ongeveer 60 procent van de inzittenden van volledig autonoom rijdende auto's met wagenziekte te maken krijgt. De reden is dat inzittenden tijdens het rijden meer op schermen gaan kijken, zoals die van hun smartphone en laptop. Volgens prof. Jelte Bos, die het onderzoek naar wagenziekte leidt, worden nu al veel kinderen op de achterbank misselijk omdat ze op hun smartphone of tablet kijken. Dat wordt in de toekomst erger als alle inzittenden met bewegingsziekte te maken krijgen door bewegende kunstmatige beelden, zoals die van films, virtual reality en games.

Om deze reden wordt er veel getest en onderzoek gedaan naar een oplossing voor het probleem. Zo liet Ouren Kuiper van de Vrije Universiteit aan De Volkskrant weten dat één van de oplossingen mogelijk uit hoger geplaatste schermen bestaat waar inzittenden op kijken. Daarnaast werken volgens Kuiper notificaties voor komende bewegingen mogelijk: "Dat kan een geluidssignaal zijn, een visueel signaal of een vibratie in de stoel."

Fabrikanten van systemen voor autonoom rijden werken zelf ook aan technieken om wagenziekte te voorkomen. Zo denkt Uber aan het plaatsen van bewegende stoelen in voertuigen. Houd de Slim Onderweg community in de gaten voor meer nieuws hieromtrent.
Wat denk jij dat de beste oplossing zal zijn voor het mogelijke wagenziekte probleem bij autonoom rijdende auto’s? Laat het ons weten en discussieer mee!

3 reacties

Reputatie 2
Is dit ook niet iets waar je wel aan went? Toen ik ooit met de (stads)bus naar mijn werk ging, weet ik ook wel dat ik in het begin vrijwel continu naar buiten moest blijven kijken en in de rijrichting moest zitten om niet misselijk te worden. Maar na een aantal weken had ik nergens meer last van en kon ik al achteruitrijdend rustig in mijn boek of op mijn telefoon kijken. Het zal vooral voor niet frequente autorijders een ding zijn verwacht ik.
Reputatie 1
Badge
Ik snap je punt @Emile. De tijd zal het leren, maar ik denk dat het goed is om toch met techniek te experimenteren waardoor je het sowieso voorkomt. Plus dat de ene persoon er meer aanleg voor heeft dan de ander. In het ergste geval blijft iemand er misschien last van hebben. Fijn als het voorkomen kan worden.
Reputatie 4
Badge +2
Is dit ook niet iets waar je wel aan went? Toen ik ooit met de (stads)bus naar mijn werk ging, weet ik ook wel dat ik in het begin vrijwel continu naar buiten moest blijven kijken en in de rijrichting moest zitten om niet misselijk te worden. Maar na een aantal weken had ik nergens meer last van en kon ik al achteruitrijdend rustig in mijn boek of op mijn telefoon kijken. Het zal vooral voor niet frequente autorijders een ding zijn verwacht ik.

Ik heb er ook last van, Emile. Als ik even lees in een auto of een bus, dan kan ik al snel flink misselijk worden. Terwijl ik daar in een trein of metro geen last van heb. Als ik een filmpje kijk in de auto of bus, dan heb ik dat minder, hoewel het soms opspeelt. Voor mij is het echt geen kwestie van wennen, ik vrees dat ik er gewoon gevoelig(er) voor ben.

Reageer