RADAR vs. LiDAR: wat is het verschil?


Reputatie 4

Hoe brengt een zelfrijdende auto zijn omgeving in kaart? Naast camera’s en software zijn twee technologieën erg belangrijk: RADAR (Radio Detection and Ranging) en LiDAR (Light Detection and Ranging). Wat zijn dit voor systemen? Hoe werken ze? En welk systeem heeft, als we het hebben over zelfrijdende voertuigen, de langste adem? Even een paar feitjes op een rij:

Van RADAR heb je vast een keer gehoord. Maar hoe werkt het? Een antenne op het instrument zendt (simpel gezegd) radiogolven uit die afketsen tegen het in kaart te brengen terrein. Diezelfde antenne pakt de signalen weer op, et voilà: een zelfrijdende auto weet waar hij voor moet uitwijken.

LiDAR doet (net zo simpel gezegd) hetzelfde met lasers. Klinkt hip, en dat is het ook: de technologie is nog maar een halve eeuw oud. Op hoog tempo vuurt de sensor signalen af – soms wel 150.000 per seconde – en vervolgens meet het hoe lang het duurt tot de signalen weer terug zijn. Zo wordt de afstand tot (en de grote van) een object in kaart gebracht.

LiDAR is vooralsnog marktleider bij zelfrijdende auto’s. Google, Toyota en Uber gebruiken het allemaal. Met reden: de directe omgeving wordt door het systeem gedetailleerd (en in 3D!) in kaart gebracht. Ziet het iemand oversteken, dan ziet het ook welke richting deze persoon opkijkt. RADAR kan dat niet. Sterker nog, het systeem heeft soms zelfs moeite met twee kleine voertuigen onderscheiden van een grote. Toch is er een fabrikant die erbij zweert: Tesla. Ze gebruiken steevast een door hen geoptimaliseerd RADAR-systeem, want ook aan LiDAR zitten haken en ogen. Het bereik van LiDAR is relatief klein en het kan erg moeilijk omgaan met mist, regen, sneeuw of stof.

Desalniettemin worden er flinke stappen gezet op dit gebied. Innovator Blackmore presenteerde tijdens CES bijvoorbeeld een development kit die het bereik van hun LiDAR-systemen met zo’n 250 meter vergroot. Daarnaast hangt de efficiency van een zelfrijdende auto natuurlijk nauw samen met andere technologieën die het aan boord heeft.

Dus wat is beter? Het is lastig te zeggen. Wat denken jullie? Zal er uiteindelijk één systeem de bovenhand krijgen? Discussieer mee in de comments!

Foto: Tesla

0 reacties

Geen reactie

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen