Minder wagenziekte in zelfrijdende auto dankzij onderzoek TU/e?

  • 12 juli 2019
  • 1 reactie
  • 93 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Veel mensen kunnen last van wagenziekte krijgen indien zij in een auto een boek lezen of een film kijken. Ik kan er over meepraten. Als ik in een bus of auto al iets probeer te lezen, dan word ik snel misselijk en moet ik mijn iPhone of magazine echt even aan de kant leggen.

Met de opkomst van zelfrijdende auto's kan dit probleem dan ook toenemen, concludeerde TNO al eerder. TNO schat namelijk in dat ongeveer 60 procent van de inzittenden van volledig autonoom rijdende auto's met wagenziekte te maken krijgt. Daarom bedachten twee Maleisische promovendi van de TU/e-faculteit Industrial Design een manier om het zogeheten omgevingsbewustzijn van de passagier te vergroten. De promovendi Nidzamuddin Yusof en Juffrizal Karjanto ontwikkelden vier apparaten die passagiers op subtiele wijze informeren over zijn positie zonder dat hij naar buiten hoeft te kijken. De achterliggende gedachte is dat passagiers minder snel ziek worden als ze op een subtiele manier informatie krijgen over wat de auto gaat doen.
Twee apparaten geven die informatie met visuele hints, de andere twee met trillingen.

Van de vier apparaten slaagden er twee ook in om de wagenziekte te verlagen: het Peripheral Visual Feedforward System (PVFS) (voor deelnemers die een film bekeken), en de Vibrotactile Display with Active Movement Mechanism (VDAM) (voor deelnemers die een boek lazen op een tablet).

Het eerste systeem, PVFS, bestaat uit twee rijen van 32 led-lampen links en rechts van het filmscherm, die de passagier informeren over een voorgenomen verandering van richting. Het andere systeem, de VDAM, communiceert informatie via trillingen in de onderarm en twee bewegende platen in de stoel.

Of de systemen ook echt misselijkheid kunnen voorkomen, moet blijken uit vervolgonderzoek.

Heb jij ook last van wagenziekte? En denk jij dat onderzoekers uiteindelijk wagenziekte kunnen voorkomen?

1 reactie

Reputatie 1
Als techno optimist denk ik inderdaad dat dat ooit mogelijk zal zijn.
Maar deze technieken geven mij niet dat vertrouwen.
Ik zou een minder invasieve methode testen bij mensen in de rechterstoel of achterin in de huidige autos

Reageer