Hoe zorgen we dat berijders blijven opletten in semi-autonome modus?


Reputatie 4

Bij zelfrijdende auto’s, zijn we nu bijna - in een indeling van 1 tot 5 - aangekomen bij level 3 auto’s. Level 3 auto’s werken volgens het principe van ‘conditional automation’, waarbij de auto bepaalde handelingen volledig autonoom kan uitvoeren, maar de bestuurder altijd zijn ogen op de weg moet houden en klaar moet zitten om in te grijpen wanneer de auto daar om vraagt.

Recentelijk bleek echter uit Australisch onderzoek dat bestuurders die met een autopilot functie rijden, toch afgeleid raken en minder alert zijn. Hun reactietijd op gevaarlijke situaties is zelfs tot drie keer langzamer dan personen die wel hun handen aan het stuur houden. Bovendien lopen we tegen een ogenschijnlijk tegenstrijdige situatie aan. Want (in het geval dit wettelijk toegestaan zou zijn, wat nu nog niet het geval is) waarom zou je een autopilot functie gebruiken, wanneer je zelf moet blijven opletten?

Een mogelijke manier om berijders bij de les te houden, bestaat uit het aanbrengen van camera’s in de auto die het gedrag van de bestuurder in de gaten houden. Wanneer de blik van de bestuurder in semi-autonome modus afdwaalt van de weg, klinkt er een signaal dat de berijder weer bij de les moet krijgen.

Denk jij dat dit gaat werken? Hoe kunnen we er volgens jou het beste voor zorgen dat berijders in level 3 auto’s toch hun ogen op de weg blijven houden?

2 reacties

Reputatie 2
Wanneer de wetgeving niet wordt aangepast (en dat zou ik ook geen goed idee vinden), dan verwacht ik niet dat level 3 auto's optimaal gaan functioneren in het Nederlandse verkeer. Ik zou het logischer vinden dat de level 2 functionaliteiten worden geperfectioneerd om het rijden comfortabeler, economischer en vooral veiliger te maken. En wanneer de technologie er dan klaar voor is... hop, ineens naar level 4.
Reputatie 3
Het is, volgens mij, een natuurlijk gegeven dat automobilisten minder gaan opletten als ze minder taken achter het stuur hebben. Deels kan dit komen uit verveling (wat moet je anders doen achter het stuur) en door vertrouwen in het systeem. Het probleem is wanneer mensen dit over moeten nemen. Hoeveel kan het systeem zelf en hoeveel tijd is er om het systeem over te nemen? Zelfs als mensen wel redelijk op zijn blijven letten, hebben ze een paar seconden nog om weer om te schakelen.
De vraag is of je level 3 voertuigen wel op de openbare weg wilt hebben, gezien het meer vraagt van de automobilist dan de meesten kunnen geven. Moet je deze niet voornamelijk testen met daarvoor getrainde chauffeurs en zodra de systemen klaar zijn voor level 4 dit level introduceren op de openbare weg en level 3 dus overslaan behalve voor testen?

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen