Hoe ver denk jij dat we zijn met zelfrijdende auto's?

  • 31 mei 2018
  • 3 reacties
  • 158 Bekeken

Reputatie 4
  • Voormalig Community Manager
  • 7 reacties

Volledig zelfrijdende of zelfsturende auto’s zijn (helaas) nog niet te koop of te leasen. Toch lees je bijna dagelijks iets over tests van autofabrikanten, maar ook bedrijven als Google, Apple en Uber, die volop bezig zijn met het ontwikkelen van de compleet zelfrijdende auto.

Dat zet je aan het denken. De eerste autopilot functies zaten al in 2014 in de Tesla Model S. Op 28 april 2017 voorspelde Elon Musk dat over 2 jaar iedereen slapend in de Tesla kon worden vervoerd. Het eerste jaar is inmiddels al voorbij. Denk je dat Elon gelijk krijgt en we over een jaar slapend rijden of denk je dat de zelfrijdende auto toekomstmuziek is? Hoe ver zijn we eigenlijk? Discussieer mee!

3 reacties

Reputatie 2
Persoonlijk denk ik dat de techniek er al klaar voor is. Ik geloof echt dat de foutmarge van de zelfrijdende auto's kleiner is dan die van de mens.

Het wachten is op de regelgeving die ook hier de vooruitgang voor het grootste deel tegenhoud.
Maar dat is natuurlijk mijn opinie. 😁
Reputatie 4
Persoonlijk denk ik dat de techniek er al klaar voor is. Ik geloof echt dat de foutmarge van de zelfrijdende auto's kleiner is dan die van de mens.

Het wachten is op de regelgeving die ook hier de vooruitgang voor het grootste deel tegenhoud.
Maar dat is natuurlijk mijn opinie. 😁

Het schijnt dat Nederland het beste voorbereid is op de komst van zelfrijdende auto's.

Er is eerder dit jaar een wetsvoorstel ingediend dat het mogelijk maakt om zelfrijdende auto's de weg op te laten zonder bestuurder erin. Er moet dan nog wel een bestuurder op afstand zijn, dus iemand die via mobiele netwerken meekijkt bijvoorbeeld. Amerika is hier dan weer net iets verder in.
Reputatie 4
Badge +2
Persoonlijk denk ik dat de techniek er al klaar voor is. Ik geloof echt dat de foutmarge van de zelfrijdende auto's kleiner is dan die van de mens.

Het wachten is op de regelgeving die ook hier de vooruitgang voor het grootste deel tegenhoud.
Maar dat is natuurlijk mijn opinie. 😁


Ik vrees dat de techniek nog niet zo ver is als veel fabrikanten ons willen doen geloven. Uit onderzoek van ANWB en Royal HaskoningDHV blijkt bijvoorbeeld dat lane keeping systemen lang niet altijd de belijning op de weg herkennen. En wat te denken van 60 km wegen, waarbij het systeem het voertuig naar het midden drukt? Dat lijkt me vrij onveilig als je juist vaak ruimte moet maken. In dat geval kan je dit systeem dus beter uitschakelen.
Afgelopen september organiseerde ANWB samen met Bosch een evenement om leden kennis te laten maken met moderne hulpsystemen. Hier konden leden kennis maken met lane keeping en ACC op de openbare weg, noodremsystemen en ESC. Op de openbare weg viel het automobilisten al op dat het voertuig bij gebruik van ACC ging versnellen, zodra de voorligger 'uit beeld' verdween bij een bocht. Dat wil je eigenlijk niet, omdat het voertuig nog steeds op gepaste afstand voor je rijdt. Daarnaast viel tegen het eind van de dag op, toen de zon wat lager stond, dat het noodremsysteem niet altijd wilde inschakelen. Door de lager staande zon raakten de sensoren waarschijnlijk in de war. Zo'n soort geval was er ook rond het Tesla ongeluk in de VS, waar de Tesla onder een trailer kwam. Volgens Tesla werd de witte truck niet gedetecteerd tegen de witte lucht erachter.
Kortom, als systemen goed werken dan kan een hoop, maar ook deze systemen staan nog in de kinderschoenen en zullen in de komende jaren verbeteren. Voor nu moeten we deze systemen echt als hulpsystemen beschouwen. Ze kunnen in bepaalde situaties ingrijpen als de bestuurder om wat voor reden even niet oplet, maar nog niet in alle situaties.

Reageer