Hoe gaat autonoom vervoer de stad veranderen?

  • 27 mei 2019
  • 7 reacties
  • 96 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Community Manager
  • 10 reacties

Autonome voertuigen en MaaS-concepten: we kunnen er niet meer omheen. Dat er met de komst van zelfrijdend vervoer en sharing services een hoop gaat veranderen staat vast. Zo is de autoverzekering straks verleden tijd en wordt onze infrastructuur anders.

Maar als we niet weten hoe mobiliteit gaat veranderen, hoe gaat onze infrastructuur er dan uitzien? De Deense adviesgroep COWI en het Duitse consultancybureau PTV Group bogen zich over deze vraag. Aan de hand van vier verschillende toekomstscenario’s - waarin autonoom vervoer en MaaS-concepten steeds een andere rol spelen - kwamen ze tot de volgende conclusies:

  • Het aantal auto’s kan worden teruggebracht met 84 tot 93 procent.
  • Zeven procent van het huidige aantal auto’s is voldoende om aan de spitsvraag te voldoen wanneer iedereen gebruik zou maken van auto- en ritdelen.
  • Als iedereen die het OV gebruikt dit zou blijven doen en autorijders overstappen op ritdelen, treedt er een verkeersafname van veertien procent op.
  • Maar het verkeersvolume zou met 97 procent toenemen als beide partijen zouden overstappen op autodelen zonder ritdelen. Mét ritdelen stijgt het verkeersvolume met ‘maar’ 31 procent.
  • Stappen OV-reizigers over op MaaS-diensten met ritdelen, dan zou hun dit elf minuten reistijd schelen.
  • En als particuliere autogebruikers overstappen? Daar neemt de reistijd toe met zes minuten zonder ritdelen en acht minuten mét ritdelen.
Denk je dat autonoom vervoer en MaaS-concepten onze infrastructuur en verkeersdoorstroom goed gaan doen? Praat mee in de comments.

7 reacties

Reputatie 1
Wie dreigt dat het aantal autos met 40 tot 80% zou kunnen afnemen, wordt eeuwig verbannen door de auto industrie. Zo vind je nooit meer een nieuwe baan, Bram.

Dit maakt duidelijk dat autonoom rijden een introductie en ontwikkel strategie nodig heeft.
Daarom vind ik het verkeerd om te blijven tamboereren op autonoom rijden.
Technisch is dat heel erg moeilijk, en dus nog ver weg, eerlijk gezegd.

Laten we ons richten op de funcites en technieken die er voor nodig zijn, en diue nu al waardevol zijn. Daar kunnen bedrijven dan geld mee verdienen, en gebruikers andere waarde aan ontlenen.
Noem dat de ADAS functie.
Waarmee je veiliger kunt rijden,
zoals adaptive cruise control, in de vorm van veilig bumper kleven.
Waarom hebbenwe al wel systemen die op de rem trappen, als het ADAS ziet dt je tegen de voorligger aan dreigt te rijden, maar kan hij niet automatisch, en voor iedereen veilig en begrijpelijk bumper kleven
Laten we dat bumperen noemen, klikt positiver
Met een ADAS kun je bumperen
Reputatie 2
Noem dat de ADAS functie.
Waarmee je veiliger kunt rijden,
zoals adaptive cruise control, in de vorm van veilig bumper kleven.
Waarom hebbenwe al wel systemen die op de rem trappen, als het ADAS ziet dt je tegen de voorligger aan dreigt te rijden, maar kan hij niet automatisch, en voor iedereen veilig en begrijpelijk bumper kleven
Laten we dat bumperen noemen, klikt positiver
Met een ADAS kun je bumperen


Ik hoop dat je niet bedoeld dit zo te gaan communiceren...

Mensen rijden (bewust en onbewust) vaak te dicht op de voorganger (laten we zeggen: <2 sec.). Als je gaat zeggen tegen mensen dat ze met een ADAS (ACC) wel veilig kunnen bumperkleven dan ga je mensen op een verkeerde manier warm laten lopen voor deze voertuigsystemen. Wat je eigenlijk wilt is dat je mensen motiveert én stimuleert om >2 sec. achter de voorligger te gaan rijden. Als dat met een ACC kan, dan is dat prima. Maar je moet het niet gaan verkopen als een bumperkleef-assistent. Ook niet door er een zogenaamd betere naam voor te verzinnen! Je creëert zo een verkeerde mind-set bij de weggebruiker.

Nog beter zou zijn dat je via de wetgever regelt dat de voertuiginspectie van landen (bij ons de RDW) een nieuw voertuig(systeem) alleen nog maar goedkeurt voor toelating op de weg als dit aan bepaalde voorwaarden voldoet. In het geval van ACC moet je dus regelen dat voertuigen alleen nog maar de weg op mogen als de kortste volgafstand (1 streepje) een volgafstand van 2 seconden of meer bedraagt. Nu ben ik niet exact op de hoogte van de actuele progressie hieromtrent, maar ik weet dat de RDW met diverse partijen werkt aan het zogenaamde 'digitale rijbewijs', een toelatingstest voor 'slimme voertuigtechnologie'.
Reputatie 4
Badge +2
Met ACC kun je nog steeds niet gaan 'bumperkleven'. Ik was aanwezig bij een test van ACC op de testbaan van RDW, destijds georganiseerd door AON. Het doel was om te bekijken hoe op een veilige manier met deze systemen een test op de openbare weg kon plaatsvinden. Uiteindelijk bleek dat bij teveel auto's kort op elkaar de schokgolf bij een remactie te groot wordt, waardoor de achterste auto's, in dit geval in een rijtje van 10 en meer, niet meer zelfstandig in staat waren om dit met hun systemen op te vangen. Kortom, de chauffeur moest zelf ingrijpen. Daarom is het ook heel belangrijk dat automobilisten zelf op blijven letten en niet teveel gaan vertrouwen op hun hulpsystemen.

Pas met CACC (coöperatieve adaptieve cuise control) kunnen voertuigen daadwerkelijk treintje rijden, omdat ze met elkaar in verbinding staan. Het is alleen dan te hopen dat er aparte rijstroken zijn. Als je dit doet op de gewone rijstroken, dan bestaat misschien de kans dat een zichzelf overschattende bumperklever zich er tussen propt met alle gevolgen van dien.
Reputatie 1
Klopt MVDL, is was te kort door de bocht.
Waar ik aan dacht was, dat als een auto als een ADAS heeft die botsingen kan voorkomen, door voorliggers te detecteren en automatisch op de rem kan trappen. Dan is het maar een klein stapje naar veilig bumperen.
Daar voormoeten de ADASen in een rij autos wel on derling communiceren, zoals CHottetot beschrijft met CACC Cooperative adaptive cruise control.
De wifi techniek is al een paar jaar beschikbaar.
Dus waar blijven de ADAS of hulp apparaatjes om dat te benutten?

Als de auto's in een rij onderling communiceren dat ze er zijn, en als dan iemand in de rij op de rem trapt, dan geven en de communicerende ADAS'en dat razendsnel door naar achteren, zodat de achterste in de rij bijna net zo snel gaat remmen als de bestuurder die er mee begon.

Ook dan geldt dat de bestuurder moet weten wat de status is van zijn plek in de rij auto's
Hoe betrouwbaar is de communicatie tussen de autos?
Wat is een veilige afstand tot de voorligger?
En houdt de ADAS zich er aan?

Als de communicatie met de voorligger verbroken wordt, of onbetrouwbaarder wordt, dan moet de ADAS de afstand met de voorligger vergroten.
Zo kan er ook gemakkelijk iemand invoegen. als de ADAS een richting aanwijer op een auto in de naast liggende rijbaan ziet, dan moet de rij onderling bepalen wie het gat laat vallen, waar de nieuwe deelnemer in de rij in kan voegen.

En naturlijk kan een bestuurder in de bumperende rij ook zelf op de rem trappen om ruimte te maken voor een nieuwe deelnemer.
Reputatie 4
Badge +2

En naturlijk kan een bestuurder in de bumperende rij ook zelf op de rem trappen om ruimte te maken voor een nieuwe deelnemer.


Het mooie is, dat zodra CACC gemeengoed wordt, de voertuigen dit zelf kunnen regelen. Immers voertuigen weten niet alleen hun plek in het rijtje, maar ook of er voertuigen bij willen. Ze kunnen immers met elkaar communiceren en intenties duidelijk maken.

De reden waarom dit er nog niet is, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat merken op dit moment alleen naar zichzelf kijken. Technisch kunnen voertuigen van 1 merk al met elkaar communiceren. Alleen het probleem zit 'm nu nog in het feit als deze merken ineens met andere merken moeten communiceren. Daar wordt voor fouten gevreesd.

Overigens worden er nu al pilots gehouden met platooning trucks. Er wordt dus volop getest met coöperatieve technieken.
Reputatie 1
Daarom pleit ik er voor dat Nederland, of de automotive club in Helmond, ZELF een inbouwe ADAS ontwikkelt, waarmee elke gebruiker zijn auto laat communiceren.
Al is het alleen maar de remlichten detecteren en doorgeven naar achteren, dat heeft al toegevoegde waarde. Als begin.
Daarmee kunnen ze dan de files en vooral incidnten op de A67 bestrijden, ten zuiden van Helmond.
Ontwikkel een eerste versie en zet dat uit bij A67 gebruikers, en benut de ervaringen om het apparaat verder te ontwikkelen. AI wordt slimmer met veel data van gebruikers. Daarvoor moeten die apparaten wel in auto's zitten
Hoe leg je dat uit aan een VVD gedeputeerde?
Reputatie 3
Badge +1
Het idee van 'bumperen' daargelaten - met dergelijke communicatie werk je naar mijn mening gevaarlijke verkeerssituaties in de hand - kunnen ADAS inderdaad de uitkomst bieden als we het hebben over de doorstroom van het verkeer of het terugdraaien van verkeersongevallen. Dat ben ik met jullie eens. Neemt niet weg dat ADAS slechts één onderdeel is van het mobiliteitsvraagstuk. We moeten verder denken.

MaaS gaat een steeds grotere rol spelen en ook autonoom verkeer is straks geen toekomstmuziek meer. Dit soort onderzoeken en cijfers negeren lijkt mij dus niet wijs. Ja, een focus op ADAS is erg belangrijk, maar laten we het niet onze enige prioriteit maken.

Reageer