Het is zover: voertuigen mogen onbemand de weg op

  • 12 juli 2019
  • 0 reacties
  • 225 Bekeken

Reputatie 4


Voor het eerst in de geschiedenis mogen voertuigen zonder bestuurder over Nederlandse wegen rijden. De zogenoemde ‘Experimenteerwet’ staat namelijk sinds 1 juli toe dat bedrijven en wetenschappers hier testritten maken op de openbare weg. Maar de kans dat je binnenkort al een zelfrijdend auto ziet rijden is klein.

Zelfrijdende auto’s mogen al sinds 2015 hier worden getest, maar alleen met iemand aan boord. Dankzij de speciale wet hoeft er geen mens meer mee; het voertuig mag van buitenaf, op afstand, worden bestuurd. Behalve OV-busjes, gaat het bijvoorbeeld ook om proeven met rijdende wegafzettingen voor op de snelweg.

Hoewel Nederland niet het eerste land is waar dit soort proeven mogen plaatsvinden, zitten we internationaal wel in de kopgroep qua voorbereidingen op zelfrijdend vervoer. De uitkomsten van de experimenten worden onder andere gebruikt om te kijken of de wetgeving nationaal en internationaal voldoet voor het vervoer van de toekomst.

Er is veel internationale belangstelling om in ons land te testen, onder meer vanwege het grote aantal laadpalen – alle zelfrijdende voertuigen zijn immers nog elektrisch. Daarnaast zijn de wegen hier van hoge kwaliteit en staat ons land bekend om zijn hoge verkeersveiligheid. Ondanks die interesse moet de eerste daadwerkelijke aanmelding wel nog binnenkomen.

Als dat zover is, duurt het nog even voordat een partij mag beginnen met testen. Eerst moet men een vergunning krijgen van het ministerie van IenW en een keuring door de RDW doorstaan. Ook de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) beoordelen de aanvraag. Achteraf moet de RDW op de hoogte worden gebracht van de testresultaten.

Eenmaal goedgekeurd, mag een zelfrijdend voertuig alléén rijden op aangewezen trajecten en op bepaalde tijden. Gaat het om een compleet nieuw model auto, dan is een speciaal kenteken verplicht (de eerste wordt 10-00-ZZ, gevolgd door 10-01-ZZ). Als het testgebied druk is, met bijvoorbeeld veel fietsers en voetgangers, kan de RDW verplichten het voertuig extra herkenbaar te maken; met stickers of zelfs zwaailichten. Maar ze kunnen ook verplichten de auto juist onherkenbaar te houden. Het idee daarachter is andere weggebruikers niet te beïnvloeden, want sommige mensen schrikken misschien juist bij het zien van een ‘robotauto’.

Wat vind jij? Moeten de zelfrijdende testvoertuigen duidelijk herkenbaar autonoom zijn, of juist niet?

0 reacties

Geen reactie

Reageer