De vijf niveaus van autonoom rijdende voertuigen

  • 22 november 2018
  • 2 reacties
  • 442 Bekeken

Reputatie 4

Om helderheid te scheppen in de mate waarin voertuigen autonoom kunnen rijden, heeft de SAE (Society of Automotive EngineerS) in 2014 een schaal van nul tot vijf opgesteld. De indeling van deze schaal is als volgt:


Niveau 0
Geen automatisering. De bestuurder is ten alle tijde in controle over (en nodig voor) het aanpassen van de snelheid en het besturen van het voertuig.

Niveau 1
Beperkte rijtaakassistentie. Het voertuig kan de berijder ondersteunen in bepaalde rijtaken, bijvoorbeeld door te waarschuwen wanneer er te dicht op de voorganger gereden wordt of wanneer het voertuig de rijstrook dreigt te verlaten.

Niveau 2
Gedeeltelijke automatisering. Het voertuig kan bepaalde rijtaken overnemen, zoals het aanpassen van de snelheid en het volgen van de rijstrook. Tijdens het uitvoeren van deze rijtaken blijft de betrokkenheid van de bestuurder noodzakelijk.

Niveau 3
Geconditioneerde automatisering. Onder specifieke omstandigheden kan het voertuig autonoom rijden en de bestuurder is niet nodig voor het in de gaten houden van de omstandigheden. De bestuurder dient echter op ieder moment in staat te zijn om in te grijpen, wanneer het voertuig aangeeft dat dit nodig is.

Niveau 4
Hoge automatisering. Onder specifieke omstandigheden - bijvoorbeeld in een gecontroleerde omgeving - kan het voertuig volledig autonoom rijden. Het voertuig kan ook zelfstandig ingrijpen, wanneer de bestuurder dat niet doet. De bestuurder kan de controle over het voertuig op ieder moment overnemen.

Niveau 5
Volledige automatisering. Het voertuig kan onder elke omstandigheid volledig autonoom rijden, de aanwezigheid van een menselijke bestuurder is niet noodzakelijk.


De mate waarin auto’s zelfstandig mogen rijden bevindt zich momenteel op niveau 2. Over hoe snel auto’s ook op niveau 3 mogen rijden bestaan de nodige verschillen van inzicht.

Techgiganten zoals Google en Alibaba zijn daarentegen al druk bezig met het ontwikkelen van voertuigen op niveau 4 en zelfs 5.

Durf jij voorspellingen te doen over de snelheid waarmee het autonoom rijden zich gaat ontwikkelen?

2 reacties

Reputatie 1
Ik vind dit eigenlijk nogal verwarrend. Nu lijkt het net alsof je met niveau 1 of 2 al een beetje een autonoom rijdende auto hebt. En dat is onzin. EuroNCAP is daar vrij duidelijk over. Niveau 1 en 2 zijn rijtaakondersteuning waarbij de mens nog steeds de 'hoofdbestuurder' is en bovendien met zijn of haar aandacht bij de rijtaak moet blijven: ADAS dus. Niet te verwarren met zelfrijdende auto's, waarbij de auto de 'hoofdbestuurder' is en de mens niet meer hoeft op te letten. Ook autopilot van Tesla is gewoon een ADAS en géén auto-met-zelfrijdende-functies/semi-zelfrijdende-auto/zelfrijdend-niveau-2-auto, zoals je vaak in de krant leest of sommige mensen zelfs in rechtszaken doen voorkomen. Geen wonder dat er zoveel mensen zijn die denken dat je tegenwoordig al een zelfrijdende auto kunt kopen ☹
Reputatie 4
Badge +2
Ik vind dit eigenlijk nogal verwarrend. Nu lijkt het net alsof je met niveau 1 of 2 al een beetje een autonoom rijdende auto hebt. En dat is onzin. EuroNCAP is daar vrij duidelijk over. Niveau 1 en 2 zijn rijtaakondersteuning waarbij de mens nog steeds de 'hoofdbestuurder' is en bovendien met zijn of haar aandacht bij de rijtaak moet blijven: ADAS dus. Niet te verwarren met zelfrijdende auto's, waarbij de auto de 'hoofdbestuurder' is en de mens niet meer hoeft op te letten. Ook autopilot van Tesla is gewoon een ADAS en géén auto-met-zelfrijdende-functies/semi-zelfrijdende-auto/zelfrijdend-niveau-2-auto, zoals je vaak in de krant leest of sommige mensen zelfs in rechtszaken doen voorkomen. Geen wonder dat er zoveel mensen zijn die denken dat je tegenwoordig al een zelfrijdende auto kunt kopen ☹

De genoemde niveaus zijn gebaseerd op het overzicht van SAE levels uit 2014. Overigens wordt nergens gezegd dat bij niveau 1 en 2 er sprake is van een autonoomrijdende auto. Wel over rijtaakondersteuning en gedeeltelijke automatisering. Dat klopt ook. In het onderstaande overzicht staan deze verschillen nader toegelicht. Je hebt inderdaad bij niveau 2 geen autonoom rijdende voertuig en zelfs bij niveau 3 is er nog geen sprake van volledige autonome functies, immers de automobilist blijft verantwoordelijk. Zo lang de automobilist verantwoordelijk is kan je niet spreken over autonome functies. Dit levert verwarring op bij de gebruiker, waardoor zij de systemen gaan overschatten. Ik ben het met je eens dat je moet spreken over hulpsystemen en niet over zelfrijdende of autonome functies. Euro NCAP is inmiddels ook deze mening toegedaan. Dit najaar presenteerde de testinstantie een nieuwe testmethodiek, waarbij nog meer functies van hulpsystemen getest worden. Nieuw is dat ook de reclame- en marketinguitingen van autofabrikanten beoordeeld gaan worden. Als fabrikanten de indruk wekken dat het zelfrijdende systemen zijn, dan kunnen zij hier puntenaftrek voor krijgen.

Reageer