Blijven opletten, ook in een auto met rijhulpsystemen


Reputatie 4
Je moet blijven opletten in een auto met rijhulpsystemen. Dat blijkt uit onderzoek van The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), een onafhankelijk en gezaghebbend Amerikaans onderzoeksinstituut. Het instituut deed onderzoek naar vijf systemen van de automerken Tesla, Mercedes, BMW en Volvo en bracht het rapport ‘Reality Check’ uit met hun bevindingen. Voor het onderzoek deed het onderzoeksinstituut testen op zowel circuits als de openbare weg.
De conclusie dat je moet blijven opletten in een auto met rijhulpsystemen deden ANWB en Royal HaskoningDHV eerder ook al, na onderzoek naar de betrouwbaarheid van Adaptieve Cruise Control (ACC) en Lane Keeping Systemen (LKS).

Tijdens het onderzoek van IIHS faalde de rijstrookbewaking in veel auto’s, met name in bochten en op heuvels. Alleen Tesla Model 3 bleef in alle gevallen binnen de rijstrook. De BMW, Tesla Model S en Volvo stuurden regelmatig op of zelfs over de lijnen. Een van de angstigste momenten beleefden de onderzoekers bij zowel de Model S als de Model 3 van Tesla. De onderzoekers lieten de auto's op een obstakel afrijden, terwijl de adaptieve cruise control uitgeschakeld was, maar het automatische remsysteem ingeschakeld. Beide Tesla’s remden bij een snelheid van 50 km/u, maar slaagden er niet in een botsing te voorkomen.

Hoewel autofabrikanten deze systemen namen geven als Autopilot of Pilot Assist zijn het nog geen zelfrijdende voertuigen. Hoofdonderzoeker Zuby zei daarover: "De systemen ondersteunen je in bepaalde situaties, maar je moet altijd blijven opletten omdat de systemen niet altijd functioneren zoals het hoort. We hebben veel situaties ontdekt waarin de auto's met hun semi-automatische piloot dingen doen die jou en je passagiers in gevaar brengen. Je moet er dus als bestuurder echt zelf bovenop zitten, om dat te voorkomen.”

De geteste systemen in de Tesla's Model S en Model 3, BMW 5-serie, Volvo S90 en Mercedes E-Klasse behoren tot de top van wat de auto-industrie momenteel kan leveren. Volgens onderzoeker Zuby maken ze auto's wel veiliger, maar zijn ze niet 100 procent betrouwbaar.
Wat zijn jullie ervaringen met deze systemen? Zijn er situaties voorgekomen, waarbij het systeem gecorrigeerd moest worden? Of zijn er juist momenten voorgekomen, waarbij je blij was dat het systeem ingreep?

1 reactie

Reputatie 3
Bij moderne auto's zitten steeds meer sensoren ingebouwd om slimme technieken toe te kunnen passen, zoals adaptieve cruise control, lane keeping en noodremsystemen. De werking van deze systemen is dan ook afhankelijk van weersomstandigheden en vuil op de auto. Wat veel mensen vergeten is dat het daarom ook steeds belangrijker wordt om deze auto's goed schoon te houden. Immers een sensor of camera waar vuil op zit, zal minder goed 'zien' dan een schone sensor of een camera met vrij zicht. Daarnaast maken sommige systemen geen onderscheid tussen weertypen. Een noodremsysteem kan bij nat of droog wegdek op hetzelfde moment remmen. Wat bij droog wegdek een botsing vermijdt, maar bij nat wegdek wellicht alsnog tot een botsing kan leiden. Dit blijkt ook uit een onderzoek van ANWB naar noodremsystemen.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen