Slimme mobiliteit in het buitenland

  • 25 januari 2019
  • 0 reacties
  • 81 Bekeken
Slimme mobiliteit in het buitenland
Reputatie 4
Als het gaat om slimme en duurzame mobiliteit wordt Nederland vaak gezien als koploper. Maar hoe zit het met het buitenland? Wat doen andere landen als het gaat om infrastructuur, openbaar vervoer, elektrisch rijden en mobility as a service? Fasten your seatbelt voor een rondje Europa.

Noorwegen
Vanaf 2025 wordt in Noorwegen geen auto meer verkocht die op fossiele brandstof rijdt, als het aan de overheid ligt. Er wordt van alles uit de kast gehaald om dat te realiseren: lagere belastingtarieven als je elektrisch rijdt, gratis parkeren en gratis gebruik van oplaadpunten en tolwegen. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Bijna eenderde van de 148.000 nieuwe auto’s die in 2018 in Noorwegen is verkocht heeft een stekker. In Nederland komen ook steeds meer volledig elektrische auto’s op de weg, maar het gaat lang niet zo hard als in Noorwegen. In ons land is slechts 5% van de nieuw verkochte auto’s in 2018 volledig elektrisch.

Luxemburg
In Luxemburg hebben ze liever wat minder auto’s op de weg. Elektrisch of niet. Economisch gaat het goed met het land: 200.000 mensen passeren dagelijks via Frankrijk, België en Duitsland de grens om in het land te werken. En dat resulteert in files. Daarom maakt Luxemburg als eerste land ter wereld het openbaar vervoer gratis. Prijskaartje voor de overheid: € 491 miljoen euro per jaar. Of je dan straks ook gratis eersteklas mag reizen in de trein is nog niet bekend.

Barcelona
In Barcelona zijn ze ook lekker bezig. Een parkeerplaats vinden voor je auto is namelijk een fluitje van een cent. De stad heeft een systeem met duizenden parkeersensoren die in het asfalt zijn ingebouwd. Een speciale app loodst je op basis van je GPS-locatie naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplek. Daarnaast neemt ook het autodelen een vlucht in Barcelona. Er zijn al diverse diensten in gebruik, maar ook de Spaanse autofabrikant SEAT ziet autodelen als een belangrijke mobiliteitsoplossing voor de toekomst. In het Virtuele Mobility Lab onderzoekt de fabrikant wat de impact van een eigen autodelingssysteem is. Volgens onderzoek kunnen zo’n 500 deelauto’s 2000 privévoertuigen vervangen. Goed tegen de verkeersdrukte, maar ook tegen geluidsvervuiling. Dat wordt in Barcelona ook continu gemonitord. Het bestuur van de stad kan daarop besluiten om bepaalde straten verkeersvrij maken, als er te veel overlast is.

Welke voorbeelden van slimme mobiliteit in het buitenland ken jij? Laat het ons weten!

0 reacties

Geen reactie

Reageer