Hoe houden we Nederland bereikbaar?

  • 13 juni 2019
  • 0 reacties
  • 69 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Community Manager
  • 10 reacties


Het verkeer wordt drukker: wegennetten, fietspaden en spoorlijnen slibben langzaam dicht. Om te voorkomen dat Nederland vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. Daarom presenteerde de Mobiliteitsalliantie – een coalitie van partijen uit de autowereld – afgelopen woensdag 12 juni het Deltaplan Mobiliteit 2030 aan de minister en staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat.
­
De kracht van het Deltaplan? Er wordt niet alleen gekeken naar bereikbaarheid, maar ook naar de klimaatambities van het kabinet, naar ruimtelijke vraagstukken, verkeersveiligheid en de energietransitie. Allemaal met het oog op de reiziger: zij moeten zich per slot van rekening zonder hinder verplaatsen.

Dit betekent dat verschillende verkeers- en vervoerssystemen gekoppeld moeten worden. Zo adviseert de Mobiliteitsalliantie de aanleg van hubs voor personen en goederen in landelijke gebieden en aan de randen van steden. Er komt daarnaast een eerlijk betaalsysteem voor automobilisten, waarin een vlak tarief per gereden kilometer wordt betaald. Ook besteedt het Deltaplan veel aandacht aan Mobility as a Service (MaaS), wat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers vergroot.

Onderdeel van het plan is een ambitieuze investeringsagenda. Want voor de uitvoering is geld nodig. De extra investeringen worden geschat op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Maar: het levert wel wat op! Een jaarlijkse 18 miljard euro om precies te zijn.
Wat vind jij? Moet de mobiliteit en infrastructuur in ons land onder handen genomen worden? En wat moet er precies veranderen? Laat het ons weten in de comments!


Foto: Daria Nepriakhina | Unsplash

0 reacties

Geen reactie

Reageer