Hoe helpen we waterstofauto’s in het zadel?

  • 20 februari 2019
  • 0 reacties
  • 51 Bekeken

Reputatie 4

Het aantal waterstofauto’s in Nederland is schaars. Erg schaars - er rijden maar 65 rond. En hoewel Hyundai al 174 bestellingen heeft ontvangen voor zijn nieuwe Nexo-model, blijft het aantal ten opzichte van elektrische auto’s met accu relatief summier.

Gek is het overigens niet: ons kikkerlandje telt vier tankstations waar je als bezitter van een waterstofauto terecht kunt. Dit maakt het vrij onaantrekkelijk om zo’n voertuig aan te schaffen. Dirk Schaap, die voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het uitrollen van waterstoftechnologie in Nederland coördineert, zet in op z’n vijftig tankstation in 2050. Maar dit is lastig: als het aantal waterstofauto’s laag blijft, blijven ook het aantal tankstations die waterstof aanbieden gering. En vice versa.

Pomphouders die de switch naar waterstof aandurven worden dik gesubsidieerd. Zo krijgt Jan Paul Kerkhof - die eind april een station opent met groene waterstof - tachtig procent van zijn investering vergoed. Toch verwacht hij hier over tien jaar pas een slaatje uit te slaan. En makkelijk verkrijgbaar is het ook niet: Kerkhof moet de waterstof eerst van Groningen naar Den Haag vervoeren.

Moet de Nederlandse overheid meer doen om dit soort initiatieven makkelijker te maken? Of vind jij een subsidie van tachtig procent eigenlijk al te veel en bieden waterstofauto’s gewoonweg te weinig toekomstperspectief?

Foto: Shell

0 reacties

Geen reactie

Reageer