Geslaagde test met eerste zelfrijdende trein

  • 3 januari 2019
  • 2 reacties
  • 106 Bekeken

Reputatie 4

Op 19 december 2018 heeft ProRail een eerste geslaagde testrit gemaakt met een zelfrijdende locomotief. Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Pier Eringa (president-directeur ProRail) reden het eerste stuk mee.

Volgens ProRail wordt het door het aantal toenemende reizigers en goederen steeds drukker op het spoor. Daardoor is ProRail genoodzaakt om te zoeken naar extra ruimte op het spoor. En die extra ruimte ligt naast het uitbreiden van infrastructuur, ook in innovatie. Een van die innovaties bestaat uit Automatic Train Operation (ATO).



Binnen ATO bestaan er vier niveaus van automatisering:

  1. Grade of Automation 1: De machinist start en stopt de trein. Het bedienen van de deuren en het ingrijpen wanneer de situatie erom vraagt, gebeuren ook nog steeds manueel.
  2. Grade of Automation 2: Een vorm van cruise control, waarbij de machinist ondersteund wordt om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Deuren worden nog wel manueel bediend en de machinist kan te trein besturen wanneer het nodig is.
  3. Grade of Automation 3: Nu is er sprake van machinist-loos rijden (Driverless train). Nog steeds is er iemand aanwezig om de deuren te bedienen en de trein te besturen in geval van nood.
  4. Grade of Automation 4: Er is helemaal geen personeel meer op de trein, ook niet om het in- en uitstappen veilig te laten verlopen en voor noodsituaties (Unattended train).
De testrit werd uitgevoerd met ‘GoA 2’. ProRail test niet alleen ‘live’, maar werkt ook veel met computersimulaties. Wanneer we de zelfrijdende treinen grootschalig in te praktijk gaan tegenkomen is nog niet bekend. Dat is afhankelijk van veel factoren, onder meer internationale afspraken en samenwerking.

Leuk weetje: bij ander spoorwegvervoer, namelijk dat van de metro, is er wereldwijd al meer dan 1.000km aan traject waarop volledig geautomatiseerd verkeer (GoA 4) plaatsvindt.

Foto: ProRail

2 reacties

Reputatie 4
Badge +2
In Australië zijn ze al wat verder. Daar heeft het ijzerbedrijf Rio Tinto een autonome netwerk voor spoorgoederenvervoer uitgerold in de regio Pilbara. Daar hebben ze in slechts 7 maanden tijd een 1700 kilometer lang spoornetwerk aangelegd. Waarschijnlijk zijn zij enige gebruiker en vereenvoudigd dat het systeem enorm. Maar toch een mooie prestatie waar veel van geleerd kan worden.
Reputatie 1
Ik snap eigenlijk niet waarom dit zo lang duurt, met treinen
Het is toch een grotendeels gecontroleerde omgeving?
Bij mijn vader op zolder reden de treinen al lang geleden automatisch.
Daar zijn maar een paar sensoren voor nodig, en wissels die geprogrammeerd om gaan

Reageer