Autofabrikanten en techbedrijven kiezen steeds vaker voor samenwerking

  • 25 juli 2019
  • 0 reacties
  • 63 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Community Manager
  • 8 reacties



Autofabrikanten als BMW, Volkswagen en Ford slaan steeds vaker de handen ineen met grote techbedrijven. Samen proberen ze niveau vier autonome auto’s op de markt te brengen.

Momenteel rijden er alleen niveau twee zelfrijdende voertuigen op de weg. Zo’n auto kan bepaalde rijtaken overnemen – zoals het aanpassen van de snelheid en het volgen van de rijstrook – maar betrokkenheid van de bestuurder blijft noodzakelijk. Bij niveau 4 is dit anders. Daar kan een auto onder specifieke omstandigheden volledig autonoom rijden en ingrijpen bij gevaarlijke situaties. Maar deze ontwikkeling heeft een fors prijskaartje. Door samen te werken met techbedrijven proberen autofabrikanten de kosten zoveel mogelijk te drukken.

Daimler en BMW gingen begin juli bijvoorbeeld met elkaar in zee. Zij willen de eerste zelfrijdende auto’s in 2024 van de band rollen. Volkswagen en Ford zijn nóg ambitieuzer. Beide partijen hebben een flinke investering gedaan in Argo AI – een firma die technologie voor zelfrijdende voertuigen ontwikkelt. Hun plan is om in 2023 autonome auto’s op de markt brengen. En dan nog Renault en Nissan: zij gaan samen met Waymo zelfrijdend vervoer ontwikkelen voor zowel passagiers als goederen.

Wat denk jij, zijn deze plannen haalbaar? Of klinkt dit iets te ambitieus?

0 reacties

Geen reactie

Reageer