Nieuwe inrichting van NS voor trein van de toekomst

  • 26 juli 2019
  • 5 reacties
  • 131 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Onlangs kwam ik dit artikel tegen op de site van Metro Nederland; Hangen, zitten en werken in de trein van de toekomst. De NS heeft in oktober vorig jaar een nieuwe inrichting voor de trein in de toekomst gepresenteerd op de Innovation Expo in Rotterdam.
Het idee erachter? De oude treininrichting is achterhaald. Ooit bedacht met het oog op het gezin. Tegenwoordig reizen mensen met name alleen met de trein. Daar is de nieuwe inrichting op aangepast. Zo zijn er zitplekken, werkplekken en hangplekken.

Wat vinden jullie van dit concept? Ik word er wel blij van als ik aan een bureautje alvast kan beginnen met werken. Op deze manier kan ik werk- en reistijd beter combineren en kom je ook tegemoet aan de doelstelling van de NS om meer buiten de spits te reizen. Je werkdag begint en eindigt immers niet meer op kantoor, maar op het moment dat je de trein instapt.


5 reacties

Reputatie 1
Goed dat ze het gaan veranderen. Nu is het niet zo fijn, met je knieen tegen iemand anders aan en met je tas op schoot (de 4-zitsplekken).
Ik vraag mij af of ze nog nadenken welke treinstellen ze wanneer gebruiken. In de spits is het net veevervoer en zijn er veel staplaatsen nodig en buiten de spits zou er meer ruimte zijn om relaxter te zitten. Misschien kunnen ze een meer flexibel ontwerp maken?

Of er door de tafeltjes aan het raam meer mensen buiten de spits gaan reizen, zodat ze kunnen werken, betwijfel ik. De meeste mensen gebruiken toch hun mobiel of tablet om te werken? Daarnaast ben ik eerlijk gezegd ook wat sceptisch over de mate waarin we gedrag nog meer kunnen beinvloeden, veel mensen voelen zich toch (sociaal) verplicht om tussen 8:00 en 9:00 met werk te beginnen. De overvolle trein an sich zou toch al voldoende stimulering zijn om mensen te overwegen om later te vertrekken?
Ik zit zowel voor als nadelen in dit concept. Enerzijds, erken ik dat het gebruiksgemak van de trein toeneemt wanneer er meer werkplekken en "sociale" zitplekken gecreëerd worden. Anderzijds, zie ik de robuustheid van de trein afnemen; er is minder plek voor passagiers om bij drukte veilig doch comfortabel te kunnen blijven staan.

Een belangrijke volgende stap voor de trein is wat mij betreft de installatie van stopcontacten per zitplaats, ook in de tweede klas. Daarna zou ik graag betere informatievoorzieningen in de trein en op de stations willen; rijden treinen wel of niet en waarom niet en welk handelingsperspectief is er vervolgens voor de reiziger.
Reputatie 1
Badge +1
@Roxy ik begrijp je bedenkingen. Een flexibel ontwerp zou inderdaad helemaal mooi zijn, dat de tafel langs het raam ook per deel weggeklapt kan worden bijvoorbeeld. Dit zou ook direct de nodige comfortabele staanplaatsen kunnen realiseren in de spits (@Olivier van Paasschen).

Ik ben zelf echter wel van mening dat als het gemakkelijker zou worden op je laptop te werken in de trein, dit sneller als werktijd gezien zou worden. Eerder dan als je vast wat mailtjes wegwerkt op je tablet bijvoorbeeld. Als werken écht aangenaam wordt in de trein - en of dit echt gebeurt is nog de vraag - zullen steeds meer mensen de reistijd als werktijd zien, en deze dus flexibeler in kunnen passen. Nu ben je zo een uur uit de lucht, dus dat is lastig als dit midden op de ochtend is.

Ik denk dat het op zijn minst een mooi initiatief is om twee vliegen in één klap te vangen: de trein aantrekkelijker maken, zodat mensen de auto laten staan. En bovendien inderdaad misschien de spitstijd iets afvlakken en over de hele ochtend uitsmeren.

Als ze bij de inrichting het belang van genoeg staanplaatsen meenemen, zie ik er niet direct een nadeel aan, jullie wel?
Reputatie 1

Als ze bij de inrichting het belang van genoeg staanplaatsen meenemen, zie ik er niet direct een nadeel aan, jullie wel?


Dat lijkt mij dan ook geen probleem.
Alleen ik denk dat maar weinig mensen het karakter hebben om af te wijken van de meute, ook als je perfect kunt werken in de trein. De vraag is dan dus om hoeveel mensen gaat het? In welke mate is de situatie nu onvoldoende? Is het wel echt flexibel in te passen?

Iets wat ik echt handig zou vinden als ik zakelijk onderweg ben is de mogelijkheid om, in enige vertrouwelijkheid, te telefoon gesprekken te kunnen voeren. Coupes met enkele zitplaatsen, die in geluid van elkaar gescheiden zijn, kunnen daar misschien bij helpen. Of denken jullie dat dit geen issue is voor de meeste treinwerkers cq zakelijke reizigers?

Werken met een telefoon en/of tabelt vind ik prima gaan. Laptop vind ik minder relevant. Het lijkt mij dat laptops toch steeds meer uitgefaseerd gaan worden? Of denken jullie dat mensen de komende 10 a 15 jaar dit nog steeds willen gebruiken als ze onderweg zijn?
Reputatie 1
Badge +1
Inderdaad, mogelijkheid tot ongestoord bellen en het hebben van een eigen stopcontact per zitplaats, zoals @Olivier van Paasschen zei, zouden de trein al een veel fijnere werkplek maken.

Echter, zoals je aangeeft is het dan alsnog afwachten of dit een grote invloed zal hebben op het handelen van mensen. Los van of mensen kunnen wennen aan zulke flexibele werk- en reistijden, is het natuurlijk ook per branche, bedrijf en baan afhankelijk of dit kan. Ik ben in elk geval heel benieuwd!

Reageer