Nieuwe HagaShuttle biedt uitkomst voor de ‘last mile’

  • 4 juni 2019
  • 0 reacties
  • 48 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Community Manager
  • 8 reacties


Stel je voor: je bent slecht ter been en hebt een afspraak in het ziekenhuis. De bushalte is in de buurt, maar die laatste meters zijn toch net even te ver. De nieuwe HagaShuttle biedt dan uitkomst. Met deze zelfrijdende minibus reizen patiënten en bezoekers gratis de laatste meters van de OV-halte Leyenburg naar de hoofdingang van het HagaZiekenhuis in Den Haag. Op 27 mei gaf Robert van Asten, wethouder Mobiliteit en bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), het startsein.

De HagaShuttle is een initiatief van Openbaar vervoerder HTM, Rebel en The Future Mobility Network. Samen startten deze bedrijven de Haagse Shuttle BV, een broedplek voor verdere ontwikkelingen van zelfrijdende bussen in de regio en in Nederland. De HagaShuttle is het eerste project in de regio dat een subsidie ontvangt uit het MRDH-programma Automatisch Vervoer Last Mile, een programma waarmee MRDH de ontwikkeling van automatisch vervoer op de last mile (AVLM) wil stimuleren. ‘De HagaShuttle rijdt maar een korte afstand van 800 meter’, vertelt Alwin Bakker, oprichter van The Future Mobility Network. ‘Dat lijkt beperkt, maar vooral op plekken zoals ziekenhuizen is er behoefte om juist die laatste meters, in vervoerstermen de zogenaamde ‘Last Mile’, te kunnen overbruggen.’

Eng of spannend vinden de eerste reizigers het niet om in de HagaShuttle te stappen. ‘De reacties zijn erg positief. Sterker nog: de passagiers lijken het vanzelfsprekend te vinden. Zo stapte er deze week bijvoorbeeld een oude meneer, patiënt van het HagaZiekenhuis, aan boord die gelijk ontspannen met de benen over elkaar ging zitten alsof het een doodnormale bus was,’ lacht Bakker. In tegenstelling tot veel andere zelfrijdende voertuigen maakt de HagaShuttle gebruik van de openbare weg. Om die reden moest er eerst toestemming gevraagd worden aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer om de veiligheid van zowel de passagiers als voetgangers te garanderen. ‘Het was spannend hoe voetgangers op de shuttle zouden reageren. Ik had verwacht dat deze groep misschien angstig of wantrouwig zou zijn, maar dat bleek helemaal niet het geval. Het is heel leuk om dat nu al te ontdekken.’

De minibus rijdt volledig zelfstandig met een snelheid van 5 kilometer per uur en scant voortdurend de omgeving. Op een acculading kan de shuttle ongeveer 9 uur rijden. In de HagaShuttle is plaats voor 8 passagiers en het voertuig is ook toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Ook is er voor de veiligheid een steward aanwezig die mensen helpt met in- en uitstappen en zo nodig kan ingrijpen. De HagaShuttle rijdt nog niet volgens een vaste dienstregeling. Naar verwachting gaat hij in de zomer van 2019 regelmatig rijden.

Wat vind jij van een zelfrijdende shuttle? Vanzelfsprekend of toch nog spannend?


Bron foto: HTM

0 reacties

Geen reactie

Reageer