Kies je voor een leasefiets of voor een fietsabonnement?

  • 15 november 2018
  • 1 reactie
  • 1940 Bekeken

Reputatie 4

Sinds een aantal jaar kun je via je werkgever niet alleen een auto leasen, maar ook een fiets. Om het fietsgebruik via werkgevers nog meer te stimuleren, heeft de overheid aangekondigd om dit per 2020 fiscaal aantrekkelijker te maken door hier slechts 7% bijtelling over te berekenen.

Net als bij auto’s, kun je tegenwoordig als particulier ook een fiets leasen. Althans, sommige aanbieders noemen dit leasen, waar andere aanbieders dit gewoon een abonnement noemen. Afhankelijk van de aanbieder betaal je een vast bedrag per maand, waarvoor je een standaard fiets tot je beschikking krijgt - zoals de vooral onder studenten populaire Swapfiets, bekend van de blauwe band - of je zelf een fiets kunt uitkiezen. In het laatste geval wordt dit vooral gebruikt voor de ‘aanschaf’ van duurdere fietsen, zoals (high-speed) e-bikes. Dit kan bijvoorbeeld via Leasefiets. Er zijn ook fietsfabrikanten, zoals VanMoof, waar je rechtstreeks een abonnement kunt afsluiten.

De kosten voor een leasefiets of fietsabonnement zijn op maandbasis goed te overzien. Zeker wanneer je bedenkt dat je hiervoor altijd de beschikking hebt over een (relatief) nieuwe en goed werkende fiets, die gratis wordt onderhouden en gerepareerd.

Heb jij ervaring met een leasefiets of een fietsabonnement? En verwacht je dat door de fiscale voordelen, het gebruik vanaf 2020 nog meer gestimuleerd gaat worden?

Foto: ANWB

1 reactie

Reputatie 2
Ook een aardige ontwikkeling binnen deze discussie - één account voor alle deelfietsen: https://fietsberaad.nl/Kennisbank/OpenBike,-op-weg-naar-een-account-voor-alle-deelfi

Reageer