Parkeersensoren meest populaire ADAS-systeem

  • 24 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 365 Bekeken

Reputatie 4
Ruim een kwart van de Nederlanders kan niet meer zonder parkeersensoren in de auto. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar AllSecur. Parkeersensoren geven tijdens het parkeren een geluidssignaal als de auto te dicht bij een object komt. Dit kan vervelende schades voorkomen. Ruim 30 procent van de mannen zegt dan ook niet meer zonder parkeersensoren te kunnen, tegenover 18% van de vrouwen.

Verzekeraar AllSecur brengt met het onderzoek in kaart welke ADAS-systemen het meest worden gewaardeerd door Nederlandse automobilisten. Zo zijn er volgens Nederlanders nog meer hulpjes onmisbaar op de weg. Op de tweede plek staat het automatische noodremsysteem met 15 procent, gevolgd door de de parkeercamera met 12 procent. Adaptive Cruise Control staat met 11 procent op de vierde plaats.

Advanced driver-assistance systems, afgekort ADAS, moeten volgens verzekeraars steeds vaker worden gebruikt. Het komt niet alleen de verkeersveiligheid ten goede, ook de kans op schade wordt hierdoor kleiner. En minder schade betekent wellicht een lagere premie voor je autoverzekering.

Welk ADAS systeem is voor jou absoluut onmisbaar?

Bron:
https://www.verkeersnet.nl/verkeersveiligheid/27220/parkeersensoren-absolute-must-in-de-auto/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202018-33

6 reacties

Reputatie 2
Vandaag is er weer een nieuw onderzoek gepubliceerd hierover: https://fd.nl/ondernemen/1267298/slimme-sensoren-leiden-tot-meer-schade. Om het artikel te kunnen lezen heb je wel een (gratis) login nodig overigens. De inleiding heb ik hier even gekopieerd, een opvallende constatering wat mij betreft: "Technologie in personenauto’s die de veiligheid moet vergroten, leidt juist tot meer ongelukken. Bestuurders van zogeheten slimme auto’s, die uitgerust zijn met parkeersensoren en zelfremmende systemen, hebben vaker schade dan bestuurders die geen gebruik maken van deze technologie."
Reputatie 4
Badge +2
Vandaag is er weer een nieuw onderzoek gepubliceerd hierover: https://fd.nl/ondernemen/1267298/slimme-sensoren-leiden-tot-meer-schade. Om het artikel te kunnen lezen heb je wel een (gratis) login nodig overigens. De inleiding heb ik hier even gekopieerd, een opvallende constatering wat mij betreft: "Technologie in personenauto’s die de veiligheid moet vergroten, leidt juist tot meer ongelukken. Bestuurders van zogeheten slimme auto’s, die uitgerust zijn met parkeersensoren en zelfremmende systemen, hebben vaker schade dan bestuurders die geen gebruik maken van deze technologie."

Op NOS.nl (directe link naar artikel) kan je er ook wat meer over lezen.
Reputatie 4
Badge +2
NRC heeft een check gedaan op het artikel van het FD. Hun conclusie? Wellicht is er een causaal verband tussen de aanwezigheid van rij- assistentiesystemen en het aantal botsingen of gemelde schades, maar dat blijkt niet uit dit onderzoek. De onderzoekers vinden het een ‘redelijke aanname’. Er spelen meer factoren mee. Hogere schadekosten zullen sneller geclaimd worden, bijvoorbeeld. De interpretatie dat hulpsystemen meer ongelukken veroorzaken, beoordelen we daarom als ongefundeerd.

Lees hier het hele artikel.
Reputatie 2
Goed verhaal 🙂
Reputatie 1
Ik vind automatische cc redelijk onmisbaar inmiddels. Er zit echter ook een gevaarlijke kant aan zodra je het gewend bent. Mocht je in een auto met 'normale' cc stappen als je gewend bent aan acc dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Maar parkeersensoren al dan niet icm cameras zijn ook wel erg handig natuurlijk. Net als blind spot monitoring. Zeker als je auto grote dode hoeken heeft, zoals die van mezelf.
Reputatie 1
Badge +1
@Marki3 Dat herken ik! Als ik in een auto rijd die geen park assistance heeft, merk ik dat op de automatische piloot zachtjes doorrijd tot ik het waarschuwingsgeluid hoor. Pas heel laat besef ik dat dat niet komt in de betreffende auto.
Dit houd je in een overgangsfase, vrees ik. Kwestie van niet te veel van auto wisselen en hier inderdaad bewust van zijn. Als alle auto's straks dezelfde ADAS hebben, lost het probleem zichzelf weer op. En naar mijn mening is deze transitie het waard, voor wat we dan aan veiligheid zullen winnen.

Reageer