Moeten alle automobilisten verplicht op cursus?

  • 25 september 2018
  • 8 reacties
  • 212 Bekeken

Reputatie 4
Op Telegraaf.nl was zaterdag dit artikel te lezen met een verslag van de presentatie van Chris Hottentot (ANWB), op het ADAS-congres ‘Op weg naar de zelfrijdende auto’.

Tijdens zijn presentatie pleitte hij ervoor dat automobilisten bij de aankoop van een nieuwe auto op cursus moeten. Onderzoek wijst uit dat bijna driekwart van de bestuurders geen idee heeft waar alle knopjes, piepjes en lampjes voor dienen. “Zo nodig moet zo’n cursus verplicht worden. De dealer kan dat doen of een extern instituut.”

Tijdens de Safe Car Experience in Rosmalen boden Bosch en de ANWB de gelegenheid om zelf te ervaren hoe rijhulpsystemen werken.

Het duurt volgens Chris nog zeker twintig jaar voordat zelfrijdende auto’s overal in Europa ingeburgerd raken. „Het vereist naast de techniek een complete cultuuromslag”, zo zei hij. Voorop staat volgens hem dat alle knopjes dezelfde vanzelfsprekend moeten krijgen als de richtingaanwijzer. „Op één plek met één werking. Er is nu een schrijnend gebrek aan kennis.”

Wat vinden jullie: moet een cursus verplicht worden?

8 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Kleine nuance van mijn kant op het artikel. Tijdens het ADAS Congres heb ik niet gepleit voor een verplichte cursus. Ik heb wel gepleit voor de noodzaak van een cursus, omdat er zoveel verschillende systemen zijn die ook nog eens per merk en model anders functioneren. Het is dus noodzakelijk dat autokopers passende instructies krijgen over de mogelijkheden en beperkingen van hun auto, zodat zij de systemen op de juiste manier toepassen. Op dit moment wordt er te weinig uitgelegd over de systemen, waardoor automobilisten het functioneren van de systemen gaan overschatten en andere taken doen.
De voertuigbranche die deze auto's levert zou daarin zijn verantwoordelijkheid moeten pakken en hierin moeten voorzien.
Reputatie 2
Worden dit soort cursussen überhaupt al aangeboden? Ik kan me voorstellen dat er best een markt is voor particulieren die een dagje getraind willen worden op het juiste gebruik van alle systemen die hun auto rijk is. Of dat leasemaatschappijen dat collectief gaan aanbieden richting wagenparkbeheerders, net zoals dat met winterbanden gebeurt.
Reputatie 4
Badge +2
Deze cursussen worden inderdaad al aangeboden. Het bedrijf ProDrive, dat in het artikel wordt genoemd, biedt deze trainingen al aan voor diverse merken.
Reputatie 1
Cursussen zijn nuttig, maar omslachting. En je weet nooit of en in welke mate een bestuurder die ADAS features gebruikt.
Dus geen verplichte cursus.

Een probleem met ADAS is dat het een verzamelnaam is van systemen die "iets" bewaken, of ergens bij assisteren. En dat in steeds slimmere vorm, en voor meer functies.
Dus de ADAS functie ontwikkelt zich, zelfs voor dezelfde auto, met software updates.
En er zijn honderduizenden tot miljoenen bestuurders bij betrokken.
Dat roept om 2 oplossingen,
  • ADAS die zo slim zijn gebouwd dat ze vanzelfsprekend slim zijn, zonder training, een coaching functie is ingebouwd.
Er kan een stem commando komen, "ADAS wat deed je? ",
Dat kan de bestuurder roepen als hij merkt dat er iets gebeuren dat de ADAS gedaan kan hebben
waarna het ADAS sprekend uitlegt wat het deed.
  • een MOOC training om thuis meer te leren over het ADAS in jouw auto
Slimme ambtenaren gaan natuurlijk nu al beginnen zo'n MOOC te (laten) maken

Dus schrijf een keer een set normen op, voor fabrikanten, waar een ADAS aan moet voldoen
  • Zoals bovengenoemde functies
  • Dat een ADAS in principe altijd "aan" staat
  • Dat er functies kunnen zijn die je tijdelijk uit kunt zetten.
  • ...
Reputatie 2
Die voice assistentie wordt op korte termijn ook wel standaard in nieuwe auto's verwacht ik. De nieuwe Audi e-trons worden bijvoorbeeld al geleverd met Alexa: https://www.engadget.com/2018/09/18/audi-alexa-etron/.

Voor bestaande auto's is dat niet zo 1-2-3 geregeld vermoed ik, de keuze tussen MOOC-trainingen en (vrijwillige) cursussen lijkt me op korte termijn zeker een goede ondersteuning.
Reputatie 1


Dus schrijf een keer een set normen op, voor fabrikanten, waar een ADAS aan moet voldoen
  • Zoals bovengenoemde functies
  • Dat een ADAS in principe altijd "aan" staat
  • Dat er functies kunnen zijn die je tijdelijk uit kunt zetten.
  • ...


Volledig eens dat uniformiteit al enorm kan helpen. Die kaders zou je dan per systeem moeten opschrijven zodat een helder operational design domain ontstaat waarbij de gebruiker weet wat het systeem in iedere geval kan (of niet kan).
Reputatie 2
Tijdens de Nationale Rijschooldag was dit zo te zien ook een onderwerp, één van de stellingen was daar: 'ADAS moet verplicht worden in het rijexamen'. Daar werd overwegend positief op gereageerd. Lees hier het verslag: https://www.zelfrijdendvervoer.nl/uncategorized/2018/10/10/adas-als-verplicht-onderdeel-in-het-rijexamen-een-goed-idee/
Reputatie 1
Ik snap het idee wel, maar inderdaad "moet er wel duidelijkheid komen over welke systemen wel en niet in het examen moeten worden geïntegreerd" (lees ik in het verslag). Daarbij lijkt het me goed om in het achterhoofd te houden dat de kans groot is dat de kersverse weggebruiker na het afrijden niet meteen in een auto met de modernste systemen gaat rijden. Dus zakt die kennis dan niet weer weg?

Reageer