Kwart autokopers krijgt bij aanschaf geen info over slimme rijhulpsystemen

  • 11 april 2019
  • 1 reactie
  • 129 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
In een onderzoek van de ANWB en de Universiteit Twente zegt een kwart van de autokopers bij de aanschaf van hun auto geen informatie te hebben gehad over slimme hulpsystemen (ADAS) in het voertuig. Bij diegenen die wel geïnformeerd zijn werd in een kwart van de gevallen niet tot weinig gesproken over de mogelijkheden en beperkingen van de aanwezige systemen. Slechts 8.8% van de deelnemers die wel informatie heeft gehad heeft het systeem zelf uit kunnen proberen.

Dit is toch wel zorgelijk. Zeker als je er van uit gaat dat uit eerder onderzoek van ANWB met Royal HaskoningDHV al bleek dat automobilisten hulpsystemen als adaptieve cruise control en lane keeping systemen overschatten vanwege het gebrek aan instructies. Dit kan invloed hebben op de verkeersveiligheid. De ANWB vindt het daarom belangrijk dat er voldoende uitleg wordt gegeven over de mogelijkheden en beperkingen van deze systemen. Op deze manier weten automobilisten wat ze kunnen verwachten en wanneer het voertuig hen wel of niet ondersteunt.

Wat vinden jullie? Is het nodig om automobilisten beter voor te lichten over ADAS? Hoe moeten we dat doen? Bedenk dat ook in deel- en huurauto's ADAS zitten en steeds meer voertuigen met ADAS op de tweedehandsmarkt komen.

1 reactie

Reputatie 2
Lang geleden gepleit (in een Dragons Den voor o.a. ANWB en RAI) voor een virtual reality experience voor thuis. Geef bij aanschaf van een voertuig een VR-telefoonhouder mee aan de klant. Gebruik hiervoor 360-graden marketing- en instructiefilmpjes op het Youtube-kanaal van fabrikanten en vermarkt dit als de BMW/Audi/Ford/... -experience in je huiskamer. Wedden dat 'de klant' op zoek gaat naar het juiste knopje 😉

Reageer