Hoe voorkomen we verwarring over rijtaakondersteunende systemen en zelfrijdende auto’s?

  • 27 augustus 2018
  • 3 reacties
  • 168 Bekeken

Reputatie 4
  • Voormalig Community Manager
  • 7 reacties

Veel mensen verwarren rijtaakondersteunende systemen met een zelfrijdende auto. Dat is gevaarlijk voor de verkeersveiligheid. Daarvoor waarschuwt verkeersveiligheidsexpert Richard van de Werken en mede-eigenaar van verkeersdatabureau Hastig.

Alert blijven
Auto’s met ADAS-systemen worden in nieuwsartikelen vaak ‘semi-zelfrijdend’ genoemd. Terwijl die term de lading niet helemaal dekt. Het zijn auto’s met functies die tijdelijk een aantal acties uitvoeren voor de bestuurder.

Door deze verwarring denken bestuurders dat ze in de auto rustig achterover kunnen leunen en kunnen appen, terwijl het tegendeel waar is. Bij een rijtaakondersteunend systeem als cruise control blijf je met je voeten bij het rem- en gaspedaal omdat je op tijd moet kunnen reageren. Je moet nou eenmaal alert blijven als je een ADAS-systeem gebruikt.

Hoe nu verder
Het zou helpen als overheden en onderzoeks- en adviesbureaus duidelijker het onderscheid definiëren vindt verkeersveiligheidsexpert Richard van de Werken. Maar, welke maatregelen kunnen we nog meer nemen om ervoor te zorgen dat bestuurders begrijpen wat de verschillen zijn?

3 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Het probleem met ADAS systemen is dat er zoveel verschillende zijn en deze ook verschillend functioneren. Bijv. een noodremsysteem. Bij het ene voertuig werkt dit vanaf 50 km/u, bij het andere al vanaf 10 km/u, maar tot een maximum van 100 km/u. Het ene systeem werkt alleen met een camera, terwijl het andere systeem ondersteuning krijgt via bijv. lidar of radar. Kortom, het is voor een consument niet altijd te begrijpen welk systeem hij in zijn auto heeft en welke mogelijkheden en beperkingen er zijn.
Naar mijn idee kan dit deels verbeteren door bij de verkoop van een nieuwe auto standaard een training aan te bieden. In de showroom uitleggen, daar is niet altijd tijd voor en op de weg dit zelf ontdekken is niet altijd even veilig. Een training op een afgesloten terrein kan dan de autokoper op een veilige manier laten ervaren hoe zijn systeem werkt en wat het wel en niet kan. Op deze manier kan de autokoper zijn voertuig op de juiste manier inzetten en voorkomt dit dat er te hoge verwachtingen aan het voertuig worden gesteld, waardoor de bestuurder de toepassing van de veiligheidssystemen overschat.
Maar hoe gaan we dan om met de tweedehands markt en met huurauto's? Moeten we misschien standaardisatie gaan afdwingen, zodat uiteindelijk de werking bij elke auto hetzelfde is?
Reputatie 2
Standardisatie door minimaal aantal systemen verplicht te stellen helpt enkel op termijn. Grootste probleem momenteel is dat veel mensen niet weten wat ze aan ADAS systemen aan boord hebben.

Op basis van de originele bestelspecificaties van de fabrikant is te achterhalen welke systemen er standaard opzitten. Als leverancier van voertuiginformatie zetten wij vooral in op het verzamelen en generiek classificeren van deze systemen.
Reputatie 1
Een auto moet ten alle tijden kunnen uitleggen
  • welke ADAS functies er zijn
  • of ze aan staan
  • welk nut ze de komende rit of tijd of huidig gebied hebben
  • of bij de huidige en verwachte toestand van bestuurer hebben.
  • welke gegevens gedeeld worden met anderen, zoals politie, verzkeraar, eigenaar, fabrikant
het systeem moet daar standaard een knop voor hebben, om die uitleg te tonen
of reageren op gesproken tekst "ADAS explain" of "ADAS leg uit"

Als dit soort begrippen nog nergens gepubliceerd zijn, zou slimonderweg er pagina's aan
kunnen wijden

Reageer