Euro NCAP: informatie over rijhulpsystemen moet beter

  • 1 november 2018
  • 5 reacties
  • 281 Bekeken

Reputatie 4

De onderzoeken van Euro NCAP zijn recentelijk uitgebreid, rijhulpsystemen worden nu uitgebreider meegenomen in de beoordelingen. In oktober presenteerde Euro NCAP de eerste resultaten, waaruit bleek dat de informatievoorziening door fabrikanten in sommige gevallen voor verbetering vatbaar is.

Bij de tests wordt bijvoorbeeld - onder de naam #TestingAutomation - gekeken naar wat er gebeurt, wanneer plotseling een andere auto in- of uitvoegt en hoe de systemen zich bij verschillende snelheden gedragen in S-bochten.

Uit de tests bleek onder meer dat:

  • Er momenteel nog geen enkele auto volledig autonoom kan rijden.
  • Auto’s rijassistentie kunnen bieden, maar dat dit niet verward moet worden met autonoom rijden - de bestuurder blijft volledig verantwoordelijk voor de veiligheid.
  • Wanneer het op de juiste manier gebruikt wordt, dan kan de technologie helpen een veilige afstand en snelheid te houden en om binnen de rijstrook te blijven.
  • De rijhulpsystemen moeten niet gebruikt worden voor situaties waar ze niet voor bedoeld zijn en mogen niet beschouwd worden als alternatieven voor veilige en gecontroleerde besturing van voertuigen.
  • Fabrikanten passen de rijhulpsystemen op verschillende manieren toe, als het gaat om de mate waarin de systemen assistentie bieden.
Euro NCAP heeft hierbij ook gekeken naar de informatie die de betreffende fabrikanten geven over de rijhulpsystemen, in media, reclame en handleidingen en concludeert dat de informatievoorziening in sommige voor verbetering vatbaar is. Fabrikanten mogen niet de indruk wekken dat de rijhulpsystemen enkele rijtaken volledig kunnen overnemen van de bestuurder, waarbij de bestuurder niet meer verantwoordelijk is voor de veiligheid.

Hier vind je het persbericht dat Euro NCAP hierover gepubliceerd heeft.

Vind jij het een goede zaak dat Euro NCAP rijhulpsystemen steeds strenger beoordeelt?

5 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Goede ontwikkeling om fabrikanten te beoordelen op hun uitingen in reclame, internet en folders over de autonome functies van hun voertuigen. Je ziet nog te vaak dat automerken graag het beeld creëren dat hun voertuig al veel (zelf) kan, terwijl er in feite met name sprake is van hulpsystemen, adaptieve cruise control en lane keeping of lane centering systemen. Dit zijn geen zelfrijdende functies, maar ondersteunende functies die de automobilist helpen tijdens het rijden. Euro NCAP wil dat fabrikanten duidelijker communiceren dat hier sprake is van assist-systemen.

In het verleden heeft Euro NCAP, door het aanpassen van de testmethodiek, fabrikanten gedwongen om aanpassingen te maken aan het voertuig om aan de hoge testeisen te blijven voldoen. Zo ook nu weer. Tesla heeft inmiddels de naam van Autopilot stilletjes gewijzigd in haar brochures. De naam wordt geavanceerde Autopilot (Enhanced Autopilot). Zou die naam nu wel de juiste verwachtingen wekken of denk je dan als gebruiker te maken te hebben met een verbeterde Autopilot? Wie weet kan Euro NCAP dit beoordelen.
Reputatie 2
'Enhanced Autopilot' klinkt voor mij inderdaad meer als" "nu nóg beter!". Zou ook iets voor de Reclamecode Commissie zijn, dergelijke communicatie? Vooropgesteld dat ik al deze ontwikkelingen een warm hart toedraag, mits op de juiste manier gebruikt.
Reputatie 1
Ik vind dat er nog veel onduidelijkheid is over het verschil tussen zelfrijdende auto's en rijtaakassistenten. Misschien leuk als er hier een keer een artikel aan kan worden gewijd?
Reputatie 1
Ik vind dat er nog veel onduidelijkheid is over het verschil tussen zelfrijdende auto's en rijtaakassistenten. Misschien leuk als er hier een keer een artikel aan kan worden gewijd?

Je bent zeker niet de enige. Goede suggestie om de huidige stand van zaken nog eens gestructureerd op een rij te zetten.
Reputatie 2
Mochten jullie hier zelf al ideeën over hebben dan kunnen jullie die dit ook in dit topic delen @Lady in Red en @Ronald: https://slimonderweg.nl/je-huidige-auto-slimmer-gebruiken-14/hoe-voorkomen-we-verwarring-over-rijtaakondersteunende-systemen-en-zelfrijdende-auto-s-51.

Reageer