Vraag

ADAS kennis bij autoverkopers

  • 28 maart 2019
  • 1 reactie
  • 438 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Wat zijn jullie ervaringen bij de aanschaf van jullie auto met hulpsystemen? Onlangs kocht ik een nieuwe auto. Ik koos hierbij bewust voor een auto met hulpsystemen, waaronder Lane Keeping en noodremsysteem.

Het probleem met ADAS is dat deze systemen allemaal verschillend werken en je als autokoper niet altijd weet op welke manier je ondersteuning werkt en bij welke snelheden het systeem ook functioneert. Zo kan een noodremsysteem bij het ene model al werken vanaf 15 km/u, terwijl dit bij een ander model pas vanaf 50 km/u het geval kan zijn. Daarbij herkent het ene systeem fietsers en voetgangers en herkent het andere systeem alleen voertuigen die je van achteren nadert. Kortom, wat mag ik van mijn ADAS verwachten? En welke systemen zitten er op mijn auto? Uit onderzoek van Connecting Mobility blijkt dat veel automobilisten dat niet eens weten.

Ik hoopte die vraag te kunnen beantwoorden door het lezen van het instructieboekje. Daar werd ik uiteindelijk ook niet veel wijzer van. Blind Spot Detection? Indien van toepassing. Adaptive cruise control? Indien van toepassing. Over de werking van het noodremsysteem; twee opties. Indien van toepassing bij de auto met camera voor en radar voor. En in de paragraaf er na; indien van toepassing, met alleen een camera. Tja, welk systeem zit er nu in mijn auto? Met radar of niet?

Wie weet heeft de autoverkoper wel het antwoord? Helaas, verkeerd gedacht. Zo vroeg ik hem allereerst of hij wist of mijn auto nu ook met radar was uitgerust of alleen met camera. Helaas moest hij daarop het antwoord schuldig blijven. Daarnaast wist hij ook niet te vertellen vanaf welke snelheid het noodremsysteem functioneerde en of het systeem ook voetgangers herkende. Tenslotte vroeg ik hem of hij ook wist vanaf welke snelheid het Lane Keeping systeem zou werken. Ook daar wist hij niet het juiste antwoord op te geven. Hij dacht dat het systeem al meteen in werking treedt. Niet gek gedacht, omdat het symbool in het dashboard zichtbaar is. Alleen is dat symbool wit en niet groen, ten teken dat het systeem werkt. In het boekje staat dan ook dat het systeem werkzaam is vanaf een snelheid van 60 km/u.

De verkoper vertelde mij dat hij deze informatie nooit deelde met klanten, omdat mensen dat vaak na 5 minuten alweer vergeten zijn. Persoonlijk vind ik het jammer dat er aan deze veiligheidssystemen onvoldoende aandacht wordt gegeven. Hierdoor moeten mensen zelf ervaren hoe deze systemen werken en deze onwetendheid zorgt ervoor dat mensen de systemen overschatten, zoals ook blijkt uit onderzoek van ANWB en Royal HaskoningDHV naar Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Systemen.

Het gebrek aan uitleg staat niet op zichzelf. Uit het onderzoek naar Lane Keeping systemen kwam ook naar voren dat verkopers niet over de veiligheidssystemen beginnen of deze uitzetten bij een proefrit, omdat alle piepjes de autokoper kan afschrikken.

Hebben jullie dezelfde ervaringen of is er bij jullie wel uitgebreid stilgestaan bij deze nieuwe systemen?

1 reactie

Reputatie 2
Het zal erg afhankelijk zijn van het automerk en de importeur (voor (landelijke) verkooprichtlijnen) en waarschijnlijk ook nog afhankelijk van onderlinge dealerbedrijven.

Ik heb een tijdje geleden bij de Subaru-dealer in Apeldoorn (Eickhof) een 2018 Impreza meegekregen voor een testrit. De eigenaar van deze dealervestiging verzorgde bij mij de introductie met het voertuig en hij zij mij dat 'ie dat bij elke klant doet. Deze introductie was behalve enige statische uitleg ook inclusief een dynamische uitleg, waarbij hijzelf eerst rondreed en de systemen demonstreerde. Pas daarna kreeg ik de sleutels. Nu beschik ik gezien mijn vakgebied over enige voorkennis over deze systemen in vergelijking met de gemiddelde automobilist, maar met de kennis van de RHDHV-onderzoeken waar je naar refereert in mijn achterhoofd vond ik het wel een geruststellende gedachte dat er ook dealerbedrijven als Eickhof bestaan.

Overigens kan ik het iedereen aanraden om eens een Subaru met het EyeSight systeem (toepasselijke naam) te proberen. Ik vond het erg intuitief werken.

Reageer