Intelligente verkeerslichten: het nieuwe normaal?

  • 8 augustus 2019
  • 0 reacties
  • 89 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Community Manager
  • 10 reacties

‘Deventer claimt primeur met slimme verkeerslichten’, lazen we vorige week in het nieuws. Maar wat is hier zo nieuw aan ten opzichte van de bestaande verkeerslichten? En wat betekent deze primeur voor de toekomst van Talking Traffic? We vroegen het Caspar de Jonge, programmamanager Talking Traffic bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


De verkeerslichten in Deventer reageren sinds kort niet alleen meer op detectielussen in het wegdek maar ook op Coöperative Awareness Messages (CAM) van automobilisten die bijvoorbeeld de Flitsmeister-app gebruiken. Deze berichten communiceren met de nieuwste generatie intelligente verkeerslichten (iVRI’s) om de doorstroming te verbeteren. “De verkeerslichten in Deventer zijn de eerste die alle functionaliteiten in gebruik nemen, dus van het ontvangen van voertuigdata tot het verkeer regelen met de verkregen data”, vertelt Caspar de Jonge. De techniek werd in de zomer van 2017 al getest door provincie Noord-Holland door middel van een proef met vrachtwagens. Het bleek een succes: het CAM-netwerk is verder gestandaardiseerd en wordt breder uitgerold in Nederland.

Prioriteit voor bepaalde voertuigen
Een van de nieuwe functies van de intelligente verkeerslichten is het geven van prioriteit aan bepaalde voertuigen door middel van Coöperative Awareness Messages. “Als er bijvoorbeeld een ambulance of brandweer met loeiende sirenes aankomt, gaan de verkeerslichten in de buurt automatisch op rood en alle verkeerslichten die zich op de route van de ambulance bevinden allemaal op groen”, legt De Jonge uit. “En ook kun je grote vrachtwagens indien mogelijk prioriteit geven. Als deze namelijk elke keer moeten stoppen en optrekken kost dat 2 euro aan brandstof per keer.”

Positieve reacties
Een aantal grote transportondernemingen ging de uitdaging aan en probeerde de intelligente verkeerslichten. De eerste reacties zijn positief. “Transporteurs waren laaiend enthousiast. Ze zijn vooral geholpen met zo min mogelijk verstoringen en zo min mogelijk remmen en optrekken. Dat scheelt stress, brandstof en dus uitstoot. Dit is leerzaam, omdat wij op deze manier meer inzicht krijgen in wat eventuele obstakels en kosten zijn en waar een chauffeur echt mee geholpen is.”

Forse eerste stap
De intelligente verkeerslichten lijken dus een succes, maar volgens De Jonge zijn we er nog lang niet. “Het is een flinke landelijke operatie en daar zitten we nu middenin. We moeten nu eerst bewijzen dat het werkt, dat het veilig is en dat het helpt. Dit is een hele forse eerste stap, maar er komen er nog veel meer aan.” Zo verwacht hij dat de nieuwe generatie intelligente verkeerslichten de komende twaalf maanden breder uitgerold worden. En ook fietsers krijgen later dit jaar te maken met de slimme verkeerslichten. “Fietsers wil je zo veilig mogelijk over kruispunten hebben. Je kunt ze een langere groentijd geven waardoor de neiging om door rood licht te rijden afneemt en onveilige situaties worden voorkomen.” Uiteindelijk hoopt De Jonge dat intelligente verkeerslichten steeds meer ‘het nieuwe normaal’ worden. “Je kan het allemaal mooi bedenken, en dat hebben we gelukkig ook goed gedaan, maar uiteindelijk moet de weggebruiker de toegevoegde waarde ervan zien.”
Denk jij dat dit soort intelligente verkeerslichten een verschil gaan maken? Of heb jij zelf al ervaring met verkeerslichten? Praat mee!

This topic has been closed for comments