Lightyear One

  • 25 juni 2019
  • 3 reacties
  • 100 Bekeken

Reputatie 2
  • Verkeersdeelnemer
  • 13 reacties
Vandaag zag ik dat een start-up (mag je ze nog zo noemen?!) van TU/e de "Lightyear One" geïntroduceerd heeft aan het wereldwijde publiek: een elektrische auto die zichzelf oplaadt met zonnepanelen in de motorkap, dak en kofferklep. Het beloofd een geweldig ding te zijn (behalve qua prijs dan).

https://newdawn.lightyear.one/

Wel moest ik denken aan een klein 'probleempje' waar eigenaren van deze auto mee komen te zitten: af en toe wil je een snellader gebruiken, en die zijn vaak onder een overkapping te vinden. Moeten we nu een nieuwe functie aan apps toevoegen, zodat je kan selecteren op snelladers zonder afdakje? 😋


3 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Ik vind dit een mooie ontwikkeling. Op nu.nl las ik ook over de kilometrage en het aantal kilometers dat op zonne-energie gereden kan worden. Zeker in de zomer (juli) kan je 1190 km per maand op zonne-energie rijden. Voor de meeste mensen voldoende om een maand niet te ‘tanken’. In sommige landen kunnen ze zelfs 3 maanden zonder laden. Het mooie is dat het voertuig rijdt op een combinatie van zonne-energie en laden. Dus je bent niet alleen afhankelijk van de zon. En dan kan je best even snel laden onder een afdakje. ;-)
Alleen voor die prijs van €119.000 laat ik hem nog even staan. Eerst mijn hypotheek nog aflossen 🙂
Reputatie 2
Nouja, volgens de website laadt het ding zichzelf op met een laadsnelheid van 12 km/u (één uur laden = 12 km rijden). Daar de gemiddelde snelheid van een ritje al snel richting de 50-60 km/u gaat, of nog hoger als er lange tijd op de snelweg wordt gereden, heb je niet bijster veel aan die zonnepanelen tijdens het rijden.

Als je dan ergens staat te laden dan zou het natuurlijk wel mooi zijn als je gecombineerd kunt laden. Volgens de makers kun je thuis op netstroom (3,7 kW) zo'n 350 km range laden in één nacht. Volgens de website is de laadsnelheid 35 km range per uur. Stel nou dat dit type auto's wordt gekocht door leaserijders, die de auto voor zakelijke activiteiten gebruiken. Na een dag werken en klanten bezoeken kom je om 18:00 thuis in Utrecht met een lege accu. Om 20:00 vertrek je naar een een-of-andere vrijetijdsbesteding in Apeldoorn (Utrecht-Apeldoorn: 68 km). In die 2 uur heb je 70 km aan range 'getankt'. Dat zou dan 70+12+12=94 km zijn als je gecombineerd kan laden. Dat is ruim 34% extra range (of ruim 25% van de totale range in dit voorbeeld) door de zonnepanelen. Een groot deel van die route is snelweg, waar het verbruik hoger is, dus met alleen netstroom ga je het niet redden. 34% extra range is best wel significant te noemen in mijn optiek. Dat pleit er dus voor om vooral géén afdakje boven de laadpaal te hebben. Ik begrijp uit de website wel dat de zonnepanelen op deze auto ook energie opwekken door 'gewoon' daglicht op te vangen, maar dat is natuurlijk minder efficiënt dan direct zonlicht.

Overigens is het bij een publieke laadpaal (209 km/u, 22 kW) en een snellader (570 km/u, 60 kW) niet meer zo relevant om met je zonnepaneel bij te laden: 5,7% en 2,1% extra range respectievelijk. Dus een correctie op mijn openingsbericht: een afdakje bij snelladers is geen probleem, thuis wel.

Die cijfers van Nu.nl zouden op zich wel kunnen kloppen, maar in de praktijk werkt het zo helaas niet. Als je alle zonuren bij elkaar optelt en dat maal 12 km doet zul je waarschijnlijk op die range uitkomen. Maar tussendoor moet er wel eens gereden worden en dan gaat de accu sneller leeg dan dat 'ie oplaadt. Dus ja, die stroom wek je wel op, maar zonder laadpaal ga je het niet redden. Je kunt dus nooit helemaal op pure (zelfopgewekte) zonne-energie rijden. Je kunt de auto wel een maand lang stil laten staan en dan pas gaan rijden, maar dat lijkt me niet heel werkbaar.

Het wordt pas echt interessant als je een auto hebt die je eigenlijk niet zoveel nodig bent. In mijn geval staat mijn auto meestal de gehele week stil op de oprit (kom maar op met dat rekeningrijden!!) of wordt 'ie soms gebruikt voor de wekelijkse boodschappen en plezierritjes in het weekend. Eigenlijk zou ik dan gewoon een enorm accupakket-op-wielen kunnen hebben waar het huishouden op zou kunnen draaien. Als ik een muuraccu zou nemen, dan laadt 'ie zichzelf niet op en zou ik zonnepanelen op mijn dak moeten leggen. Als ik nou mijn 'opritaccu' kan opladen met zonnepanelen op het huis én op mijn 'opritaccu'... Laat de zon maar schijnen!
Reputatie 3
Badge +1
Terechte vraagtekens denk ik, maar het is wel een stap in de goede richting. Natuurlijk krijg je te maken met kinderziektes, maar het maakt wel de weg vrij (hah!) voor verbetering en ontwikkeling van systemen die nog beter aan de energievraag van zo'n auto kunnen voldoen.

Reageer