De voordelen en kosten van elektrisch rijden


Reputatie 4
Elektrisch rijden wordt steeds populairder: het is volop in het nieuws en er komen steeds meer betaalbare modellen met een grotere actieradius op de markt. En dat moet ook wel, want onze overheid wil dat er na 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht. Maar wat kost elektrisch rijden nou precies? Overweeg je elektrisch te gaan rijden, dan kan je profiteren van aardig wat voordelen. We hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet.

Belastingvoordelen en subsidies
Met een elektrische auto bespaar je niet alleen op brandstofkosten, je profiteert ook van belastingvoordelen en subsidies. Hiermee wil de overheid consumenten en bedrijven stimuleren om elektrisch te gaan rijden.

Geen BPM
Koop je een volledig elektrische auto, dan betaal je geen BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen). Dit blijft zo tot en met 2020. Het kabinet wil volledig elektrisch rijden stimuleren en hiermee bijdragen aan de klimaatdoelen.

Geen motorrijtuigenbelasting
Bezitters van een volledig elektrische personenauto zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Het betreft in de praktijk (semi-)elektrische auto’s met bijvoorbeeld een range extender of plug-in hybride-uitvoering.

Bijtelling voor leaserijders
Wanneer je een auto least via je werkgever moet je belasting betalen, de zogenaamde bijtelling. Rijd je in een milieuvriendelijke auto? Dan is de bijtelling voor het privégebruik van die auto lager. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto.

Subsidie
Naast belastingvoordelen zijn er soms ook lokaal of regionaal subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Informeer hiernaar in jouw gemeente of provincie. De subsidies van een aantal gemeenten staan op Nederland Elektrisch.

Rijd jij al elektrisch, of overweeg je dit?

7 reacties

Reputatie 2
Ik zou zelf eigenlijk nooit een elektrische auto durven kopen. Dit heeft er mee te maken dat de restwaarde nog zo lastig in te schatten is. Wat nou als na 2 jaar de batterij niet meer goed is, net als met je telefoon is de hele auto dan niets meer waard?
Of de technologie is inmiddels zo snel vooruit gegaan dat hij hopeloos verouderd is en dat negatieve gevolgen heeft voor de waarde?

Heeft iemand hier daar ervaring mee?
ik begrijp de angst van Sander heel goed.
Er moeten inmiddels gegevens boven water te halen zijn over de restwaarde van elektrische auto's waarvan de leasetermijn is verlopen - en dus op de tweedehands markt zijn gekomen?
Reputatie 2
Er komen (eind) dit jaar en volgend jaar best veel nieuwe elektrische modellen op de markt, ik verwacht dat daar het risico een stuk lager is. Op defecte batterijen zou toch ook wel iets als garantie mogelijk moeten zijn? Elektrische auto's hebben over het algemeen overigens minder (bewegende) onderdelen - vooral Tesla - waardoor de kans dat er iets stukgaat kleiner is en je als het goed is dus lagere onderhoudskosten hebt. Maar er zijn veel plussen en minnen die het inderdaad nog wat onzeker maken. Wanneer geld geen rol speelt zou ik het wel weten, maar voor nu zouden fabrikanten er goed aan doen om bijvoorbeeld een bepaalde restwaarde te garanderen. Dat deden sommige fabrikanten ook voor normale auto's ten tijde van de financiële crisis.
Reputatie 1
Sander schreef:

Ik zou zelf eigenlijk nooit een elektrische auto durven kopen. Dit heeft er mee te maken dat de restwaarde nog zo lastig in te schatten is. Wat nou als na 2 jaar de batterij niet meer goed is, net als met je telefoon is de hele auto dan niets meer waard?
Of de technologie is inmiddels zo snel vooruit gegaan dat hij hopeloos verouderd is en dat negatieve gevolgen heeft voor de waarde?

Heeft iemand hier daar ervaring mee?



Nou geen ervaring Sander maar ik had dezelfde vraag. Wat ik intressant vond om te lezen is dat Tesla een soort batterij garantie geeft: minstens 70 procent van de batterijcapaciteit blijft behouden na 200.000 kilometer rijden. Ook andere fabrikanten zoals bij Nissan, die geven een garantie voor twee derde batterij na 160.000 kilometer of 96 maanden bij een Leaf. Eigenaren van Tesla´s (350 mensen) hebben de degradatie bijgehouden en komen tot de volgende grafiek.



Zelfs als je batterijdegradatie en eventuele vervanging overweegt en vergelijkt met wat je bespaart aan onderhoud op een elektrische auto, ben ik benieuwd of onze zorgen nog steeds reëel zijn. Ik heb de stap nu nog niet durven te maken maar denk dit wel binnen drie jaar te doen.
Reputatie 2
Wow @Erik bedankt voor deze inzichten.
Heel interessant om te zien en wat top dat die gebruikers dit zo bijhouden! Inzichten van fabrikanten zelf zijn wellicht toch wat gekleurd.
Als ANWB monitoren wij voor onze ANWB Bovag Koerslijst (zie https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken) de prijzen van gebruikte auto's continu. Hiertoe halen wij zeer veel data binnen (denk aan internetvraagprijzen, gerealiseerde verkoopprijzen, veilingprijzen etc). Sinds eind vorig jaar hebben we voor Elektrische auto's voldoende data om richtprijzen binnen de Koerslijst te geven en om een voorspelling voor de te verwachten restwaarde in de toekomst te doen. Gebruik hiervoor onze Autokosten tool https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken
Klik na een berekening de link "toon basisgegevens" open en daar wordt de (te verwachten) restwaarde aan het eind van de gebruiksduur getoond.

Overigens zien we de laatste paar maanden de prijzen van EV's (en ook van PHEV's) sterk aantrekken. Het lijkt er op dat de angst voor EV's bij de handel een beetje weg is nu ze ontdekt hebben dat de accu's niet stuk gaan en er gewoon in EV's gehandeld kan worden en vraag naar is. In ieder geval voor de PHEV's lijkt er ook een link met de dalende vraag (en lage prijzen) van diesel. Los van mogelijke verklaringen, feit is dat we aantal en hoogte van de biedingen sterk zien stijgen.
Reputatie 2
Interessante tool @Menno Neeteson geeft inderdaad veel inzicht.

Maken jullie hiervan ook een trend overzicht zodat je dit eenvoudig kunt vergelijken tussen verschillende modellen? Nu moet je best wel veel invoeren voordat je tot het antwoord bent gekomen maar ik zou ook wel graag willen zien welk merk/model dan op de laagste verbruikskosten per kilometer ligt.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen