Gaan binnensteden dichtslibben door zelfrijdende auto's?

  • 13 februari 2019
  • 1 reactie
  • 45 Bekeken

Reputatie 4

Volgens een artikel van Adam Millard-Ball in Transport Policy zullen we in de toekomst nauwelijks meer geparkeerde auto’s zien in de binnenstad. Autonome elektrische voertuigen staan dan amper stil. Naar schatting kost het ongeveer €0,27 per km om ze te laten rijden en dat is in een dure binnenstad goedkoper dan parkeren, zo stelt Millard-Ball. De keuze om je auto te laten rondrijden en/of een goedkope parkeerplaats buiten de binnenstad te laten opzoeken ligt dan vrij voor de hand.

Een wenselijke ontwikkeling? Daar zijn de meningen over verdeeld. Het Utrechtse technologiebedrijf 2getthere waarschuwt voor een toename in drukte. Als een vloot autonome auto’s een parkeerplaats zoekt buiten de stad of ze hun eigenaren ophalen, worden er twee extra spitsen gecreëerd. In San Francisco zou een vloot van 2.000 autonome auto’s de gemiddelde snelheid van het verkeer bijvoorbeeld afremmen tot zo’n drie km per uur.

Heeft 2getthere gelijk en moeten we voorzichtig zijn met dit soort autonome vloten? Of denken jullie dat het de doorstroom van het verkeer juist bevordert? Praat mee!

Foto: Waymo

1 reactie

Reputatie 4
Badge +2
Ik kan mij wel vinden in de conclusies die Bart van Arem en Carlo van der Weijer trekken in het artikel in de Volkskrant. Ik kijk er hetzelfde tegen aan. Waarom hebben wij momenteel vaak een auto voor de deur staan? Wij willen graag op eenvoudige wijze van A naar B op het moment dat dit gewenst is. Maar wat als jij een kwartier voor je weggaat een auto kunt oproepen, die op het moment dat jij wilt vertrekken, voor komt rijden? Heb je dan nog een eigen auto nodig? Of volsta je dan met een abonnement op een 'zelfrijdende auto' dienst? Waarbij je inderdaad de keuze hebt of je de auto wilt delen of niet.

Bij een omslag van bezit naar gebruik zal de auto dus geen bezit meer zijn van een particulier, maar zullen er autoaanbieders zijn die een wagenpark onder zich hebben. Door deze omslag zullen auto's efficiënter worden gebruikt. Dus zal een auto automatisch berekenen wanneer deze ergens aankomt en al kunnen rekenen naar welke volgende aanvraag deze daarna doorrijdt. Auto's zullen efficiënter gebruikt worden en dus meer rijden dan nu. Tegelijkertijd blijven er piekmomenten waarop meer auto's worden gebruikt dan op andere momenten. Zelfs als we de spits zo kunnen regelen dat mensen op flexibelere tijden reizen, dan nog zal er doordeweeks meer aanvraag zijn voor een voertuig, dan in het weekend of 's nachts. En deze voertuigen moeten ergens worden gestald. Gaat zo'n wagenparkbeheerder dan individuele kosten per auto betalen om te parkeren bij de Q-Parks in deze wereld? Of creëert zo'n wagenparkbeheerder dan speciale verzamelplaatsen waar deze auto's verzameld worden indien ze niet rijden? Persoonlijk denk ik dat laatste. Sommige aanbieders zullen eigen terreinen aan de rand van een stad creëren. Andere zullen wellicht samenwerking zoeken met parkeergarageaanbieders en collectieve contracten afsluiten over het gebruik van de garage als verzamelhub.

Kortom, ja auto's zullen meer rijden en minder parkeren. Persoonlijk denk ik dat er altijd momenten zijn waarop (een deel van) het wagenpark toch ergens geparkeerd staat. En via een collectief contract met een garage of terrein, is dat goedkoper (je betaalt immers niet per minuut) dan auto's maar leeg rond te laten rijden. En bandenslijtage legt ook nog eens een beslag op het milieu. Met de steeds strenger wordende normen, kan het best zijn dat er regelgeving komt dat een zelfrijdende auto niet doelloos door een stand mag rijden, maar alleen naar bestemming of hub.

Reageer