auto's steeds zwaarder

  • 10 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 135 Bekeken

Auto's worden nog steeds zwaarder/ zijn erg zwaar. Dit is het gevolg van zware eisen op gebied van botsingen, veel zinloos vermogen in auto's, luxe gadgets en hybride auto's:
https://autorai.nl/top-15-de-lichtste-autos-van-dit-moment/

en natuurlijk ook als gevolg van relatief lage brandstofkosten. Alternatief aan de keuze voor een elektrische auto, zou je dus ook de auto veel lichter kunnen maken zodat hij bijv. 1 op 100 gaat rijden en brandstof auto's veel minder vervuilend zijn. Dan moet waarschijnlijk de maximum snelheid omlaag naar 60 km/h en maak je bijv. brandstof 10 euro per liter. Hiermee kunnen na verloop van tijd ook elektrische trapauto's (je blijft warm door mee te trappen op pedalen) op de weg met bijv. 500 watt vermogen. Is meer dan genoeg om 80 km/h te rijden. Misschien een idee om proefwegen aan te leggen waar dit soort lichte auto's veilig kunnen rijden. De lucht wordt zo ook mooi schoon, je bent lekker aan het trappen en botsingen komen minder vaak voor/ zijn minder heftig.

kortom, een herdefinitie van het begrip auto:
A) omlaag dat gewicht -> een wet voor maximum gewicht.
😎 omlaag dat brandstof/ elektrisch gebruik -> een wet voor maximum gebruik.
C) omlaag die maximum snelheid op testvakken voor dit soort lichte auto's.
D) omlaag die botsing normen op de testvakken.
E) omhoog de brandstof kosten.

6 reacties

Reputatie 2
Batterijen in elektrische auto's zijn inderdaad behoorlijk zwaar. Zouden waterstofauto's de ideale combinatie van lichte(re) en schoon kunnen worden denk je?

Snelheid auto's verlagen naar 60km/u verwacht ik weinig steun voor, dan zie ik meer in high-speed fietspaden. Een e-bike redt tegenwoordig ook al 45km/u.
Een goed punt! Wanneer we 1 van de 3 banen van een snelweg (misschien + vluchtstrook) benoemen tot light vehicle baan kunnen hier allerlei soorten lichtgewicht voertuigen rijden. Een e-bike mag immers ook niet op het fietspad.

Met max. 60 km/h ben je in de randstad sneller op je werk dan dat iedereen stil staat.

De tank van een waterstof auto weegt ook nog steeds 125 kg. Dit zie ik als het max. gewicht van een licht voertuig. Dus geen alternatief.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserstoffspeicherung
Met 600 km file staat er toch zo een 150.000 auto's te knorren. Hoeveel windmolens zouden dit zijn ? 150.000 auto's * 1500 kg = 225 miljoen kg staal wat we heen en weer sjorren. Je remt dit staal af en trekt weer op. Allemaal CO2. Is het meer smart deze mensen thuis te laten en de brandstof te bewaren voor toekomstige landbouw ?

1 liter diesel bevat 26 miljoen joule. Een man op een fiets levert max. continue zo een 100 joule per seconde.
Reputatie 1
Mee eens. Had net een paar dagen geleden iets in de trant geschreven:
https://slimonderweg.nl/aan-de-slag-12/autofabrikanten-houden-overheden-in-de-houdgreep-omtrent-evs-84

Voertuiggewicht en -grootte zijn uitgerekende de grootste vijand van battery power efficiency & range.
Een lichtere auto, inderdaad, mooi onderwerp. ik schat ook in dat je de 60 (net) haalt met 500W en trappen. Op het moment rij ik 20 met trappen en ongeveer 100W (nog) zonder stroomlijn, www.cyclocar.com
Geniaal ! Dat is pas duurzame smart mobility. Door het trappen blijf je ook warm en is er geen verwarming nodig.

Reageer