De EU komt met strengere regelgeving omtrent veiligheidssystemen

  • 7 maart 2019
  • 0 reacties
  • 47 Bekeken

Reputatie 4

De kogel is door de kerk. Beleidsvoerders uit het Internal Market and Consumer Protection (IMCO) Comité stemden 22 februari in met nieuwe regelgeving omtrent veiligheidssystemen in voertuigen. Een besluit dat naar schatting zo’n 25.000 levens zal redden in een periode van 16 jaar.

Fabrikanten moeten binnenkort aan een aantal nieuwe regels voldoen. Alle nieuwe auto’s moeten bijvoorbeeld voorzien zijn van:
- autonome remmechanismen die zelf gevaarlijke situaties herkennen;
- systemen die vermoeidheid en vermindering van alertheid herkennen;
- achteruitrij-herkenning;
- noodrem-lichten;
- en systemen die assisteren bij rijbaanwissel.

Maar ze zijn er nog niet. Het mandaat van het huidige parlement zit er bijna op en het besluit hikt daar tegenaan. Tekent het parlement het wetsvoorstel niet binnen twee maanden, dan kan het nog jaren duren voordat de regelgeving daadwerkelijk van kracht gaat.

En dan is er nog weerstand vanuit de autobranche. Veel professionals zijn bang dat de periode die ze krijgen voor de invoer van deze technologieën te krap is. Naar schatting hebben ze minstens 36 maanden nodig om de veranderingen te implementeren.

Is deze nieuwe regelgeving nodig? En is het haalbaar binnen het huidige mandaat van het parlement? Praat mee!

0 reacties

Geen reactie

Reageer