Botsing? Autoruit vervangen? Check je ADAS!

  • 7 september 2019
  • 5 reacties
  • 151 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
  • Community Manager
  • 10 reacties


Een ‘anti-botspiepje’ als je met je auto achteruit rijdt, of een collision warning system dat gevaarlijke situaties vooruitziet in het voorliggende verkeer: allebei voorbeelden van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De rijhulpsystemen nauwelijks meer weg te denken, en vanaf 2022 moeten alle nieuw ontwikkelde voertuigen in de EU standaard voorzien zijn van dergelijke systemen. Maar werken die slimme ADAS-sensoren ook nog goed als je auto beschadigd is?

Het is belangrijk om elektronische hulpsystemen in goede conditie te houden. Sensoren, die werken via radar en lidar, zijn nu eenmaal gevoelig. Heb je een camera achter je voorruit, en moet deze vanwege een krasje vervangen worden, dan moet ook de camera opnieuw worden gekalibreerd. Vaak kan dat in de werkplaats, maar soms moet dat al rijdend gebeuren. Dynamische kalibratie heet dat. Medeweggebruikers zijn daar niet altijd blij mee, omdat je bijvoorbeeld even met maar 70 km per uur over de snelweg moet rijden. Gelukkig heeft Carglass bordjes met ‘ADAS Testrit’ ontwikkeld. Dan weet achteropkomend verkeer wat er aan de hand is.

Gevoelig
Niet alleen camera’s, maar ook voor- en achterradars in bumpers zijn gevoelig. Een klein tikje, en de radar kan al overstuur raken. Hulpsystemen werken dan niet meer, met alle risico’s van dien. Het is dus noodzakelijk dat bij een onderhoudsbeurt en schadereparatie de rijhulpsystemen goed worden gecontroleerd. Dergelijke controles zijn niet standaard opgenomen in de onderhoudsbeurten en ook niet in de APK, maar met het oog op de veiligheid zou dat geen overbodige luxe zijn.

Wat vind jij, moet de keuring van ADAS-systemen een verplicht nummer worden tijdens onderhoud en APK?

5 reacties

Reputatie 2
Wat vind jij, moet de keuring van ADAS-systemen een verplicht nummer worden tijdens onderhoud en APK?


JA. In combinatie met een check op evt. updates.

Verder heb ik mij afgevraagd (wellicht kan iemand hierop reageren) of het wel zo verstandig is om je ADAS opnieuw te laten afstellen door die figuren bij de autoruitherstelbedrijven. Ze zullen vast heel goed in staat zijn om een ruitje te repareren/vervangen en ze zullen ook vast wel een opleiding gedaan hebben om die calibratie uit te voeren, maar ze hebben in mijn optiek één groot probleem:

Het is een beetje het verhaal van de "vakgarage die gespecialiseerd is in alle merken". Zoiets bestaat niet. Je kunt geen specialist zijn voor alle automerken. En juist omdat we nog zoveel niet weten over hoe ADAS systemen nou eigenlijk werken (zie voor een illustratie mijn antwoord op een ander topic) kan ik mij voorstellen dat een huis-tuin-en-keuken garagist domweg niet geschikt is om ADAS correct te calibreren. Een merkdealer zal het zelf ook niet kunnen, maar de importeur kan wel specialisten aanwijzen die hij goed acht. De aangewezen specialist moet dan over alle informatie van dat ene autotype kunnen beschikken, nodig voor de calibratie.
Reputatie 1
Badge +1
Inderdaad interessant om over na te denken, @MVDL! Misschien zou er een certificaat in het leven geroepen moeten worden, dat aantoont dat je als monteur kennis hebt van de verschillende ADAS.
Naar mijn weten worden er verschillende workshops gegeven (zoals hier besproken), maar is er nog geen overkoepelende certificering opgezet. Of heb jij hier wel al van gehoord?

Een bijkomende volgende stap zou zijn dat je met een auto die ADAS bevat dan ook je APK zou moeten laten keuren bij een ADAS-gecertificeerde garage.
Om inderdaad te voorkomen dat een monteur nét tekortschiet in de specifieke kennis die nodig is om geheel veilig te zijn. Wat denk jij?
Reputatie 2
Ik weet niet of een overkoepelende certificering überhaupt helpt. Dan is het namelijk weer één certificaat die de werknemer dan als "ADAS specialist" kwalificeert. Juist vanwege het verschil in systemen moet je dus onderscheid kunnen maken in welke monteur er aan jouw VW mag sleutelen en welke monteur er aan mijn Opel mag werken, bij wijze van.

Dit maakt trouwens wel dat het nodig is dat zo'n specialist dan exact moet weten hoe het systeem staat afgesteld af fabriek, hoe de afstelling te controleren is en hoe hij dat kan bijstellen indien nodig. Waarschijnlijk wil een fabrikant/OEM die informatie niet prijsgeven. De enige manier om het dan op te lossen is om één gestandaardiseerde calibratietest op te zetten en via EU-regelgeving fabrikanten te dwingen hun autosystemen zo te maken dat ze met die test kunnen worden afgesteld. Ook dat is weer lastig, want verschillende fabrikanten houden er verschillende filosofieën op na over hoe zij denken dat hun auto zou moeten werken, resulterende in het gebruik van verschillende sensortechnologieën (radar, lidar, 1 of meer camera's, etc.). Het maken van één test dat al die verschillen in voertuigen kan controleren en afstellen lijkt mij daarom ook schier onmogelijk.

Wat betreft de APK: je zou kunnen stellen dat wanneer er géén rariteiten zijn gebeurd met het voertuig (aanrijdingen, harde confrontaties met stoepranden of paaltjes, etc.) dat dan de aanwezige ADAS-sensoren naar behoren zouden moeten werken. Elektrische of softwarematige storingen zouden door het voertuig zelf moeten worden aangegeven en kunnen ook worden uitgelezen met de storingscomputer. Voor de APK zou je er dus voor kunnen kiezen om te zeggen "Geen aanrijding en geen softwarefout? Oké, goedgekeurd."
Reputatie 1
Badge +1
Wat betreft de APK-keuring ben ik het niet helemaal met je eens. Het kan namelijk ook gebeuren dat iemand jouw auto raakt bij het inparkeren zonder dat je dit weet. Persoonlijk vind ik het riskant om dan geheel te vertrouwen op het herkenningsvermogen van het systeem zelf.

Zeker vanwege het veiligheidsbelang van goed werkende systemen, denk ik daarom dat we niet kunnen stellen dat geen bericht goed bericht is.
Naar mijn mening is een periodieke check van een aantal systemen geen overbodige luxe - in elk geval voor de systemen die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken in het geval van een storing.
Het is voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers cruciaal dat je bij ruitschade die ruit laat herstellen. Door de toename van steeds meer rijhulpsystemen (ADAS) is een ruit vervangen in vele gevallen veel complexer dan we als consument vaak denken. Het rijhulpsysteem moet namelijk ‘gekalibreerd’ worden zodat de rijhulpsystemen goed zijn afgesteld en op de juiste manier ‘praten’ met het voertuig en geen verkeerde info verschaffen. Er zijn bovendien verschillende manieren om te kalibreren (statisch, dynamisch, stereo). Voor FOCWA is het dan ook onacceptabel om met een niet-gekalibreerd voertuig de openbare weg op te gaan.

Overigens, het kalibreren van rijhulpsystemen is niet alleen van toepassing op autoruiten, maar ook op de carrosserie van het voertuig. Vanaf 2021 is elke nieuwe auto die in Europa wordt verkocht, zelfs verplicht uitgerust met minimaal 12 ADAS-systemen. Dit betekent dat de aanwezigheid van ADAS in een stroomversnelling zal geraken & de verkeersveiligheid via deze weg ook wordt bevorderd.

Door de toename van ADAS-systemen, moeten (ruit)herstellers ook steeds meer beschikken over aanvullende technologische kennis. FOCWA-ruitherstelbedrijven moeten daarom extra opleidingen en trainingen volgen, over het juiste equipment beschikken en steeds herstellen en kalibreren volgens fabriekseisen. Dit hebben we geborgd in een kwaliteitskeurmerk (verplicht voor al onze bedrijven) die wordt getoetst door een onafhankelijke certificerende instelling en inspeelt op de toenemende complexiteit van ons vakgebied.

Het is overigens niet zo dat universele ruitherstellers minder kennis en/of minder toegang tot technische informatie hebben. Integendeel. Universeel erkende ruitherstellers zijn immers gespecialiseerd in herstel en kalibratie van ruiten. Zij voeren deze activiteiten dagelijks uit en worden hierin continu bijgeschoold, net zoals ruitherstellers in het merkkanaal. Vanuit de reeds bestaande Europese regelgeving zijn fabrikanten bovendien nu al verplicht om technische informatie beschikbaar te stellen voor alle ruitherstellers (zowel via het merkkanaal als universeel). Als brancheorganisatie vinden we wel dat de vrije toegang tot voertuigdata verder moet gereguleerd worden. Dit is een thema waar we samen met andere organisaties zowel in Den Haag als Brussel voor pleiten.

De vraag is dus vooral hoe je het kaf van het koren scheidt. Eén goede raad: als je naar een FOCWA erkend ruitherstelbedrijf gaat, wordt je ruit altijd volgens fabrieksvoorschriften hersteld en gekalibreerd (wanneer noodzakelijk). En als je dan toch in de werkplaats staat, dan staan de medewerkers je graag te woord over de complexiteit van hun vakgebied en hun specialisme.

Tenslotte, het keuren van ADAS-systemen bij een APK vinden we een meer dan interessante gedachte. We zijn hierover ook in gesprek met de betrokken stakeholders. Maar ontvangen graag jullie input – die is vanzelfsprekend altijd welkom!

Reageer